Výstavy v EPO1 spojuje zkoumání hranic člověka, hmoty a technologie
včera
Podle ředitele EPO1 a kurátora Jana Kunzeho spojuje trojici výstav s perfektní, poměrně náročnou instalací odvaha zkoumat hranice člověka, hmoty a technologie. „Každá z nich přitom nabízí jiný způsob vidění skrze tělo, obraz a algoritmus,“ řekl. V Turbínové hale představí svůj dosud nejrozsáhlejší výstavní projekt nazvaný Tvor český sochař Ladislav Vlna. Název expozice odkazuje ke zkoumání archetypů bytostí tvořících jednu velkou entitu. Skrývají se v něm významy jako tvorba či stvoření.
„Návštěvníci uvidí celou škálu výtvarných prostředků, které používám. Jsou to figurální betonové i sádrové sochy, ocelové obrazy vytvořené žíháním a broušením, tak zvanou metalurgickou malbu, svařované nerezové reliéfy, ale i klasická malba barvami na plátno, kresby i formy soch,“ prozradil umělec, který expozici společně s kurátorem Kunzem komponoval jako cestu tvůrčím procesem. Od prvotního zápasu s materiálem, vytvářením konceptu, přes cestu hledání a ztráty. „Zvláštní důraz jsme kladli na to, aby každé dílo zářilo v prostoru a stalo se nedílnou součástí celé instalace, nedílnou částí těla tohoto velkého Tvora,“ vysvětlil sochař.
V Rozvodně II. na výstavě Tam, kde světlo nevrhá stín svá malířská díla divákům naservírují evropští autoři Marek Batorski z Polska, český malíř Jiří Hauschka a němečtí umělci Fritz Bornstück a Till Gerhard, kteří zkoumají krajinu jako vnitřní prostor mezi snem, vzpomínkou a ironií. Malíř Gerhard prozradil, že se v jeho malbě prolínají dva světy. „Obvykle své plátno začínám abstraktními vrstvami, které odhalují vnitřní svět nevědomých psychologických procesů nebo pocitů. Nad nimi se vynořuje reprezentativní vnější svět založený na mých vlastních nebo nalezených fotografiích,“ sdělil s tím, že základem jeho práce je hluboký zájem o lidskou přirozenost a všechny důsledky, které z ní vyplývají. V jeho malbě slouží krajina jako jakési zrcadlo duše.
Jeho německý kolega Bornstück nabídne divákům několik obrazů a keramiku. Každé dílo stojí samo za sebe, ale společně otevírají širší prostor. Je to jako kvetoucí pustina a každý obraz zobrazuje specifické místo. „Moje práce je pozvánkou k procházce po ztracených místech a možností k rozluštění… Rád bych otevíral dveře k zapomenutým příběhům v mysli diváka,“ poznamenal umělec, pro nějž je krajina zrcadlo, které může ukázat všechno, ale nic neřekne.
Třetí výstava zimního cyklu je v režii intermediální umělecké skupiny HOMO_DIGITALIS_3.2.1 a má název AI ORACULUM – The Future Is Now! V Black boxech a Strojovně se dokořán otevře svět generativní umělé inteligence, digitálních mýtů a kybervěštby do podoby vizionářského prostředí. The future is now, tedy budoucnost je nyní. Ale jaká budoucnost to bude? To záleží i na tom, jakým věštbám jsou lidé ochotni naslouchat.
A na to expozice odpovídá zkoumáním hranic umění, vědy a technologie v době prudké akcelerace umělé inteligence. Antické orákulum, hlas věštby, se v této souvislosti proměňuje v digitální proroctví generované „kreativními algoritmy“. Instalace propojuje generativní AI nástroje, audiovizuální projekce, holografické objekty, VR rozhraní i digitální odpad. Návštěvník se ocitá mezi dvěma póly – utopickým snem o „virtuálním ráji“ a dystopickou vizí kyberapokalypsy.
Všechny výstavy budou veřejnosti přístupné až do 5. dubna. Centrum současného umění EPO1, které agentura CzechTourism zařadila mezi tak zvané neobjevené skvosty Královéhradeckého kraje, bude otevřené vždy v pátek, sobotu a neděli.
Hynek Šnajdar
hynek@trutnovinky.cz
Foto: Kateřina Svobodová