Čtvrtek

4. prosince 2025

Nyní

5ºC

Zítra

7ºC

Svátek má

Barbora

Vydařený adventní koncert klavíristy Pejchala a houslisty Kostelence

9. prosince 2024

Vydařený adventní koncert klavíristy Pejchala a houslisty Kostelence 18 snímků
Zřejmě nejvýraznější mladý klavírista Trutnovska a loňský absolvent trutnovské ZUŠ Pavel Pejchal zahrál ve společnosti jednoho z nejlepších zástupců nastupující generace českých houslistů, Milana Kostelence. V pátek proběhl v Koncertní síni Bohuslava Martinů v Trutnově adventní koncert, jehož hlavními protagonisty byli nyní již talentovaní studenti Pražské konzervatoře.

Úvodního slova se ujal Vít Havlíček, který byl pedagogem Pavla Pejchala od jeho počátků na zdejší ZUŠ. V první polovině koncertu zahrál nejprve Pavel svůj sólový program. Zaznělo Preludium a fuga f moll BWV 881 z druhého dílu Dobře temperovaného klavíru. Poté následovaly tři skladby Fryderyka Chopina. Nejobsáhlejší skladbou, kterou Pavel přednesl, byla Fantasie f moll op. 49, asi třináctiminutová skladba, která patří k vrcholným dílům v Chopinově katalogu, a Pavel se tohoto náročného úkolu zhostil na výbornou (ať už z hlediska přednesu nebo technického provedení). Po ní byla v programu Etuda cis moll op. 25, č. 7. Zároveň si dokázal i dobře rozvrhnout síly na celé vystoupení, protože ani poslední skladba jeho sólového programu, Etuda h moll op. 25, č. 10, nepostrádala nic z potřebné expresivnosti.

Poté zahrál Milan Kostelenec virtuózní Capriccio č. 13 pro sólové housle N. Paganiniho. Druhá část vystoupení probíhala ve znamení společného přednesu skladeb pro housle s klavírním doprovodem, mezi které patřilo Paganiniho Cantabile, první Romantický kus Antonína Dvořáka nebo virtuózní Cikánské melodie op. 20 od Pabla de Sarasateho. Po závěrečném potlesku zazněl známý přídavek – Poem od Zd. Fibicha.

Pokud jde o kvality Milana Kostelence a jeho dosavadní muzikantské úspěchy, na internetu je možné najít mnoho odkazů a informací, není proto nutné se o nich na tomto místě rozepisovat. Společné vystoupení obou hudebníků se vyznačovalo vyrovnaným a dynamickým přednesem, v němž dominoval Kostelencův suverénní projev. Pavel prokázal, že kromě vysoce kvalitní sólové hry dovede být i vnímavým doprovodným hráčem, respektujícím potřeby jiného sólového nástroje.

Díky lidem jako Pavel Pejchal a Milan Kostelenec je budoucnost českého interpretačního umění v oblasti klasické hudby v dobrých rukou.

Kateřina Dontová
redakce@trutnovinky.cz
Foto a video: Miloš Šálek