Čtvrtek

4. prosince 2025

Nyní

5ºC

Zítra

7ºC

Svátek má

Barbora

V Česku žádné druhé Vejsplachy nejsou, říká provozovatel lyžařského areálu

29. prosince 2024 Komerční sdělení

Letošní zima si dává se svým příchodem na čas a lyžaři už čekají na okamžik, aby mohli vyrazit na zasněžený svah nebo do bílé stopy. Nejinak je tomu i v areálu Vejsplachy. Jeho provozovatelům se podařilo na přelomu října a listopadu získat novou rolbu na úpravu tratí. Tím však jejich snažení nekončí. Co všechno příjezdu rolby předcházelo a jaké další výzvy před provozovateli areálu leží, prozradil jejich šéf Roman Charvát. Rozhovor s ním vznikl pro prosincový magazín Vrchlabinky.

Před zimní sezónou posílila vozový park lyžařského areálu ve Vejsplaších nová rolba. Jejich počet se tak zvýšil ze dvou na tři. Pojďme si je ve stručnosti představit.
Než přijela nová rolba, měli jsme ve Vejsplaších dvě rolby. Jednu malou, která je dobrá spíš do finských lesů na přírodní sníh a nikoliv na umělý sníh v tomto areálu. Ten byl a je výrazně nad její možnosti. Přesto všechno, co jsme s ní upravovali, zvládla obstojně a předvedla celkem slušný výkon. Navíc se nám ji podařilo vylepšit o předfrézy a díky tomu máme od ní lyžařskou stopu jako vysoustruženou. Této malé rolbě teď bylo patnáct let. Pak tu máme ještě druhou rolbu, které je dvacet pět let, a ta už je výrazně za hranicí toho, co by měla zvládat. Hromady sněhu – dejme tomu – nějak rozhrne a používáme ji na hrubou přípravu tratí, ale její provoz – byť i na hodně omezenou dobu – nás stojí významné úsilí.

A teď ta novinka…
Nová rolba je typově určena na úpravu běžeckých tratí a je to její nejširší verze. Má tři stopaře s třemi předfrézami na úpravu běžecké stopy. Díky tomu se nám bude stopa lépe upravovat a obdobně kladně se to projeví i v situacích, kdy budeme chystat stopy na závody. Tato rolba je moderní, ale je samozřejmě jasné, že v dalších letech budou přicházet nové a modernější prototypy. Nicméně když si vezmu, že nyní zde máme rolby staré patnáct a dvacet pět let, troufnu si říci, že nová rolba je takové zařízení, které mě už přežije. Minimálně morálně. A možná i fyzicky. (smích)

Jaké jsou výhody nové rolby?
Hlavní devízou bude časová úspora. Když bylo přimrzlo, s malou rolbou jsme čtyřkilometrový okruh v areálu upravovali čtyři hodiny, protože jsme všude museli dvakrát až třikrát. Nová rolba má dvaapůlkrát takový výkon, tudíž si myslíme, že nám okruh půjde upravovat rychleji.

Když nyní máte v areálu tři rolby, neuvažujete, že byste některou ze starších roleb prodali?
Ze dvou původních roleb by se dala prodat jen ta malá. Její tržní hodnota je 500 až 600 tisíc korun. Když tato rolba bude mít patřičný servis, může klidně ještě deset let jezdit. Tudíž její užitková cena převyšuje tržní hodnotu asi stonásobně. Prodat takový stroj by tak byla výrazná škoda.

Ale tři rolby v jednom areálu je docela nadstandard, ne?
Ale ony v něm všechny tři nezůstanou. Máme plán, který – doufám – obyvatelé Vrchlabí a jeho okolí ocení. Právě malou rolbu pošleme do Kněžic, kde s ní bude jezdit Ondra Smejkal. Když bude přírodní sníh, budou to upravené stopy, stejně jako v minulých letech a dříve, než jsme obvykle spouštěli Vejsplachy. Tato rolba bude rovněž zajíždět až k horní stanici lanovky na Kněžický vrch. Odtamtud už při dobrých sněhových podmínkách lze dojet kamkoliv. Mohlo by to tedy být významným přínosem pro turistický ruch. Pro Vrchlabáky bychom chtěli zajistit ještě jednu přínosnou věc. Cestu kolem kapličky budeme upravovat tak, aby se po ní dalo dobře chodit a sáňkovat.

A co úprava tratí v dalších lokalitách? Například stopa do Lánova…
Když bude dostatek sněhu, upravíme stopu i na polích mezi Jankovým kopcem, městským parkem a Lánovem. Právě sem když tak pošleme malou rolbu. Je úplně jedno, jestli sem pojede z Vejsplach, nebo z Kněžic. Když bude sníh, tak tam zajede. Když bude potřeba častějších úprav, tak sem zajede Vláďa Šimek na skútru a upraví stopu jako v minulých letech.

Vraťme se k nové rolbě. Pořídit ji jistě nebylo nic levného. Na kolik přišla?
Její cena je 8,3 milionu korun.

Jak a kde se vám podařilo potřebnou sumu nashromáždit?
Areál ve Vejsplaších se může nazývat jakkoliv, ale je to sportovní areál, do kterého chodí i rekreanti a turisté. Jakékoliv financování takových areálů a pořízení čehokoliv do nich od státu je však neřešitelná věc. Suplujeme to tedy turistických ruchem. Proto se nám podařilo polovinu z této částky získat z peněz z ministerstva pro místní rozvoj určených na podporu turistického ruchu. Tuto žádost jsme podali v letošním roce a podařilo se nám ji napsat tak, že jsme s ní uspěli. Když jsme se to dozvěděli, že jsme uspěli, začali jsme intenzivně shánět druhou polovinu peněz. Významně nám pomohlo, že jsme tady v loňském roce pořádali dětskou olympiádu. A protože olympiáda skončila úspěšně a nějaké peníze zbyly, obdrželo Vrchlabí jako jedno z pořadatelských měst dva miliony korun, jenž byly určeny k rozdělení mezi sportovní areály. Ale ani tato suma by nám nestačila a bylo potřeba vyvinout další úsilí. Protože jsme byli v dobrých vztazích s minulým vedením kraje, na posledním zasedání krajského zastupitelstva uplynulého volebního období bylo schváleno, že město Vrchlabí dostane ještě jeden milion korun na rolbu do Vejsplach. Nastal však problém, že smlouva byla koncipována tak, že pořizovatelem rolby je město. Což samozřejmě tak není. Nyní je tedy situace taková, že čekáme na zasedání nově zvoleného krajského zastupitelstva, které potvrdí, že milion korun přiklepnutý Vejsplachům starým zastupitelstvem pošle Královéhradecký kraj přímo nám, a nikoliv městu Vrchlabí.

Ale to asi nejsou úplně všechny peníze, které potřebujete, že?
Ne, to nejsou. Z ministerstva pro místní rozvoj nám přišla polovina částky. Druhou polovinu musíme sehnat sami. Pro nás je důležité, že v září zasedalo zastupitelstva města Vrchlabí a zastupitelé schválili, že nám druhou půlku město dá v okamžiku, kdy ji budeme potřebovat, a z peněz, které se nám povede na různých místech nebo z různých dotací sehnat, budeme městu tuto „zálohu“ vracet.

Kde jste ještě o peníze kromě Královéhradeckého kraje a ministerstva pro místní rozvoj žádali?
Starosta Jan Sobotka má ještě přislíbené nějaké peníze z Libereckého kraje. Část tratí v areálu, které jsou za potokem, už totiž náleží do Libereckého kraje. Totéž například platí pro tratě na Benecku nebo na Mísečkách. Svaz lyžařů nám pomohl získat dotaci půl milionu z Nadace ČEZ. Takže když sečteme peníze za olympiádu, dotace od Královéhradeckého a Libereckého kraje a z Nadace ČEZ, tvoří to potřebnou druhou polovinu z pořizovací sumy. Nicméně město Vrchlabí rozdělilo peníze z olympiády mezi nás a zimní stadion, takže město Vrchlabí přijde pořízení rolby na milion korun.

Jedna věc je pořízení rolby, ale pak tu jsou peníze, které jsou potřeba na provoz.
Ano. Když se vrátím k loňskému roku, půl milionu korun na provoz jsme získali z Nadace ČEZ. Z parkovného se vybralo 600 tisíc korun. Vzhledem k tomu, jak špatná byla loni zima, nám tyto sumy pokryly náklady na provoz opravdu z hodně velké části. Řekl bych, že děláme, co umíme, a neděláme to v poměru cena/výkon snad špatně. Žádný druhý areál jako Vejsplachy v Česku není.

Rolbu tedy máte vyřešenou…
… jedna rolba na úpravu je vyřešená, jinak není vyřešeno vůbec nic. Druhá velká rolba na rozhrnutí je ve stavu, kdy její konec může přijít každou hodinou. Ale zaplať pánbůh, občas nám do té hromady sněhu ještě pomůže strčit. Nicméně na to, aby Vejsplachy mohly dlouhodobě fungovat za nových povětrnostních časů, je potřeba dramaticky vyměnit nebo posílit systém zasněžování. S trubkami, které jsou v zemi, nic neuděláme. Ale původní systém se dělal na 1600 metrů tratí, nyní tam máme čtyři kilometry. V roce 2015, když jsme začínali, jsme měli čtyři děla, teď jich tam máme osm, ale jimi se to utlouct nedá. Ta děla jsou na tom morálně asi stejně jako ta starší, dvacet pět let stará rolba. Zkrátka je to technologie minulého tisíciletí. Nyní potřebujeme dosáhnout toho, abychom to byli celé schopni za týden mrazu postříkat metrem sněhu, který jen tak neroztaje. My však za týden nejsme schopni postříkat ani dva kilometry. Tudíž výrazně více práce mě ještě čeká. Snažím se dát dohromady nějaké další dotace. Uvidíme, zda se díky Lukáši Heřmanskému ze Svazu lyžařů podaří dosáhnout na nějaké další zdroje, ale je to běh na hodně hodně dlouhou trať. Přesto je fajn, že sportovci jsou si schopni alespoň část peněz sehnat sami.

Vždy jste mi říkal, že o chod areálu se starají „srdcaři v penzi“.
No to ale stále platí. Jsem samozřejmě velmi rád za mladé posily Lukáše Doležala a Jardu Korbeláře, kteří nám pomáhají s údržbou a rozumí těm mašinám.

Na závěr ještě praktické informace pro návštěvníky. Bude se měnit cena parkovného?
Cena parkovného se měnit nebude. Jediné, co se kosmeticky změní, je cena za každé tři započaté hodiny. Nebude to devadesát pět korun, ale za rovnou stovku.

Do kdy budete večer svítit?
Večerní provoz bude do devatenácti hodin.

Rozhovor byl realizován za přispění prostředků státního rozpočtu České republiky z programu Ministerstva pro místní rozvoj.