Uvěřila podvodníkům a přišla o 650 tisíc. Vložila je do bitcoinmatu
7. srpna 2023

Podvod začal ranním telefonátem. Ozval se ženský hlas. Údajná pracovnice banky ověřovala, zda žena žádala o úvěr. Odpověděla, že nežádala. Byla ale upozorněná, že někdo zřejmě zkopíroval její údaje a že to předává bezpečnostní službě banky.
„Přepojili jí na muže se slovenským přízvukem, který poškozené sdělil, že musí na pobočku banky do Hradce Králové, aby zachránila své peníze,“ uvedla policejní mluvčí Šárka Pižlová.
Poškozená nepoznala, že ji klamou podvodníci. A to ni poté, co jí tvrdili, že zajít na trutnovskou pobočku není správné, protože „není dobře zabezpečená“. Na cestě do Hradce Králové jí neustále přesvědčovali, že je to běžný postup.
Když žena dorazila před pobočku banky v Hradci Králové, na doporučení pachatele vybrala 300 tisíc korun. Podle jeho další rady si cestou k bitcoinmatu do Pardubic založila účet, na který se přihlásila heslem a později na něm viděla všechny peníze - tedy téměř 650 tisíc korun, které vložila do bitcoinmatu.
„Poté co přijela do obchodního centra v Pardubicích, pachatel jí zasílal přes chat QR kódy, které načetla v bitcoinmatu a tak do něho postupně vložila hotovost 300 tisíc korun,“ popsala policejní mluvčí.
To ale podvodníkovi nestačilo. Využil důvěřivosti ženy a přiměl ji k dalším transakcím. Nasměřoval ji na pobočku banky v Pardubicích, kde vybrala všechny své peníze. „Poté se vrátila do obchodního centra a stejným způsobem pomocí zaslaných QR kódů vložila do bitcoinmatu vše, co vybrala, téměř 350 tisíc korun,“ upřesnila Pižlová.
Teprve při návratu domů se žena dozvěděla, že byla zřejmě podvedena. „Volal jí opravdový zástupce firmy Bitcoin, a sdělil, že byla podvedena a doporučil jí, aby se dostavila na Policie České republiky, což okamžitě učinila a celou věc oznámila,“ sdělila policejní mluvčí.
Kriminalisté příběh zveřejnili jako všeobecné varování. Podle podvedené ženy přijala mezi půl devátou ráno a půl čtvrtou odpoledne asi 15 telefonních hovorů. Vždy ze stejného čísla, vždy to byly dlouhé hovory, takže byla s podvodníky neustále v kontaktu. „O to přesně jim jde. Nenechat oběť ani na chvilku v klidu a hlavně jí nedovolit, aby zavolala někomu z rodiny či do banky, neboť pak by mohl být jejich záměr zmařen!“ upozornila Pižlová.
Policisté opakovaně apelují na občany, aby se v podobných případech vždy osobně dostavili na bankovní pobočku. „Věc řešte osobně. Nikdy nevíte, kdo je na druhém konci hovoru!“ dodala policejní mluvčí Šárka Pižlová.
(pac, tz-špi)
pavel@trutnovinky.cz
Ilustrační foto: Miloš Šálek