ÚOHS potvrdil vyloučení Budimexu z D11, MI Roads je připravena začít stavět
4. října 2024
0 snímků
Stavbu úseku o délce 21,1 kilometru má ŘSD připravenou a chtělo s ní původně začít loni v prosinci, od té doby se řešily spory o vítězství v tendru. „Chceme začít stavět co nejdříve,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. „Předseda ÚOHS svými rozhodnutími potvrdil postup ŘSD. Po nabytí právní moci bude uzavřena smlouva se zhotovitelem,“ dodal Mátl. Právní moci rozhodnutí nabudou jejich doručením všem účastníkům řízení.
Budimex dál pokládá svou nabídku za správnou. „Jsme přesvědčeni, že nabídka byla podána v souladu se všemi platnými podmínkami, a jsme plně odhodláni prokázat její platnost všemi dostupnými prostředky,“ sdělila mluvčí společnosti Budimex Diana Zyglewská. Proti rozhodnutí ÚOHS se Budimex může bránit podáním správní žaloby ke Krajskému soudu v Brně.
MI Roads rozhodnutí ÚOHS přivítala. „Jsem rád, že se situace konečně odblokovala a my budeme moci ihned po podpisu smlouvy začít stavět. Teď je důležité maximálně využít zbývající čas do zimy. Musíme co nejdříve začít stavební práce, k čemuž aktuálně poskytujeme ŘSD veškerou potřebnou součinnost. Předpokládáme, že samotné zahájení prací proběhne v řádech jednotek dnů,“ řekl předseda správní rady MI Roads Zdeněk Ludvík.
Budimex se u antimonopolního úřadu v prvním řízení bránil proti svému vyřazení z tendru a ve druhém rozporoval výběr vítězné firmy. ÚOHS v prvoinstančním řízení návrhy polské firmy zamítl, načež její následné rozklady zamítl i předseda ÚOHS Petr Mlsna. Tím potvrdil správnost prvostupňových rozhodnutí o zákonném postupu ŘSD, uvedl dnes ÚOHS v tiskové zprávě.
Úsek D11 z Trutnova na hranici naváže na polskou rychlostní silnici S3 otevřenou k českým hranicím loni v září a v celé trase až k Baltskému moři letos v létě. Úsek z Trutnova k hranici, jehož součástí jsou i dva půlkilometrové tunely, by měl být podle dosavadních plánů hotový v roce 2027.
Původně Budimex tendr v hodnotě přes 11 miliard korun vyhrál, ale rozhodnutí ŘSD o jeho vítězství po námitkách konkurenční firmy MI Roads zrušil antimonopolní úřad. ŘSD následně Budimex z tendru letos v květnu vyloučilo. Budimex se pak s dvěma podáními obrátil k ÚOHS. Stavba je největší dálniční zakázkou vybíranou ve veřejné soutěži v historii ŘSD.
Po vyloučení Budimexu, který nabídl cenu 11,35 miliardy korun bez DPH, se tendr vrátil do fáze hodnocení nabídek. ŘSD v polovině června po opětovném posouzení vybralo pro stavbu úseku sdružení v čele s firmou MI Roads. Sdružení vedené MI Roads nabídlo v soutěži druhou nejnižší cenu, 11,71 miliardy korun bez DPH. MI Roads patří přes společnost Metrostav Infrastructure do skupiny Metrostav. Dalšími členy sdružení jsou společnosti Doprastav, Metrostav TBR, Subterra a Duna Aszfalt.
Důvodem vyloučení Budimexu z tendru bylo podle ÚOHS to, že u stavby tunelů nesplnily požadavky na předložení referenčních zakázek. Kvalifikaci prokazovali nejasně a nedostatečně prostřednictvím poddodavatelů na stavbách tunelů v Kolumbii a na Tenerife. Budimex nesplnil požadavky již dříve odmítl. Uvedl, že má zkušenosti i ze stavby tunelů v Polsku a ve Španělsku. Výběr MI Roads Budimex u ÚOHS zpochybňoval údajným nesplněním požadavků u jedné z referenčních zakázek. ÚOHS odmítl.
Proti rozhodnutí ÚOHS se Budimex může bránit podáním správní žaloby ke Krajskému soudu v Brně.
ŘSD připravuje i stavbu úseku D11 z Jaroměře do Trutnova. Se zahájením stavby se počítá v roce 2025 jako uvedení do provozu v roce 2028. Tím by byla celá D11 hotová.
ČTK
Foto: Budimex