Šlapací drezíny trati u Žacléře nebudou, vyjedou ale zážitkové vlaky
3. května 2024
![](/wp-trutnovinky/wp-content/uploads/2024/10/140-let-zeleznice-zacler-foto-milos-salek-2022-20-1024x682.jpg)
„Navázali jsme úzkou spolupráci s Kolej klubem. Domluvili jsme se, že na trati budou provozovat turistické vlaky. Ve středu 1. května tam jejich první takový vlak jel. Tento rok bychom spolupráci chtěli vyzkoušet. Přáli bychom si, aby klub byl hlavním uživatelem trati,“ uvedl Martin Dvořák.
Hynek Posselt ze spolku Kolej klub vnímá lokálku Žacléř – Královec jako trať s turistickým potenciálem. „První jízda byla úspěšná, zájem byl velký. Zatím další jízdy na této trati máme v plánu 5. července, kdy je v Žacléři jarmark a pak 28. října a 30. listopadu. Pravidelný provoz turistických vlaků zatím na stole není. V červenci a říjnu nasadíme motorový vůz 810 a v listopadu historickou motorovou lokomotivu,“ uvedl Posselt.
Šlapací drezíny měly jezdit v úseku mezi Žacléřem a Lamperticemi. „Původní záměr se ukázal jako ne zcela proveditelný, výškový sklon trati je tak velký, že by to nebylo bezpečné. Nenalezli jsme schůdné technické řešení, aby se drezína nerozjela nad danou rychlost,“ pronesl Dvořák.
Záměr drezín ale zcela opustit nechce. „Jasné je, že drezíny nemohou být šlapací. Uvažujeme o projektu motorové drezíny. Kolej klub takovou má, je potřeba ji ale opravit. Letos se to určitě nestihne,“ sdělil Martin Dvořák. Podle Posselta se jedná o historickou motorovou původně pracovní drezínu Tatra Vm 14/52. Kolej klub uvažuje ještě i o pronájmu stejného typu drezíny.
Na podkrkonošské trati nejezdí pravidelné vlaky od roku 2009. Samotná trať je ve velmi dobrém stavu, řekl Dvořák. Investice v řádech desítek milionů korun jsou ale potřeba do dvou nádražních budov, jedna je v Žacléři a druhá v Lamperticích, které k trati patří.
Ve staniční budově v Žacléři je v plánu muzeum trati a na přilehlých pozemcích stání pro obytná auta. Budovu v Žacléři by společnost chtěla využívat také jako zázemí celé trati. Společnost TMŽ chce při opravách nádražních budov spolupracovat s místními samosprávami.
„Co se týče budovy v Žacléři, tak v první řadě je potřeba vyřešit problém se spodní vodou, pak se můžeme pustit do rekonstrukce. V dobrém stavu není ani budova v Lamperticích, snažíme se investovat do základních oprav,“ poznamenal Martin Dvořák.
Provoz na trati Žacléř – Královec začal v roce 1882, šlo o odbočku od dříve postavené trati z Trutnova do polské Lubawky.
ČTK
Ilustrační foto: Miloš Šálek