Silničáři zajistí další narušené svahy u cest do krkonošských horských středisek
15. října 2025
"V obou případech se jedná o komunikace využívané nejen místními, ale i turisty, kteří míří do Krkonoš, proto plánujeme pokračovat v postupném zajišťování skalních svahů v blízkosti těchto horských silnic," uvedl první náměstek hejtmana pro dopravu Jan Jarolím (ANO).
Předpokládaná cena zakázky na silnici II/297 je 6,9 milionu korun a na komunikaci II/295 necelých 5,5 milionu korun, ceny jsou bez započtení DPH.
V obou místech silničáři nechají odstranit vzrostlé náletové dřeviny a odtěžit nestabilní skalní bloky. Poté budou svahy zajištěny ocelovou sítí, pod kterou bude protierozní georohož. V úseku u Svobody nad Úpou stavbaři zbourají opěrnou zeď, kterou nahradí nová.
"Součástí obou zakázek budou i geodetické práce. Práce by podle předpokladů měly začít v březnu 2026 a trvat asi 13 týdnů. Stavební práce dopravu v úsecích omezí jen částečně, silnice zůstanou průjezdné," uvedl Lechmann.
V posledních letech stavbaři upravili skalní svahy u silnic v několika horských údolích vedoucích do Špindlerova Mlýna, Pece pod Sněžkou či Horní Malé Úpy. Náklady se pohybují v řádech desítek milionů korun.
Nestabilních svahů nad silnicemi v kraji podle silničářů v posledních letech přibývá, dávají to do souvislosti s dopady klimatické změny. Zatímco před deseti lety odstraňovali havarijní svahy jednou dvakrát ročně, nyní je to násobně víc. Nejhorší stav je podle nich v horských oblastech, hlavně na Trutnovsku, Náchodsku a Rychnovsku. Nejčastěji silničáři nestabilní skály odstraní nebo osadí svodidla, aby kameny nepadaly na vozovku. Odstranění problémového místa stojí v průměru pět až deset milionů korun. Kraj spravuje zhruba 3300 kilometrů silnic druhé a třetí třídy.
ČTK
Ilustrační foto: umělá vizualizace