ŘSD začalo u Královce stavět dálnici D11 z Trutnova k hranicím
11. října 2024
0 snímků
Dálnici postaví sdružení česko-slovensko-maďarských firem MI Roads, Metrostav TBR, Subterra, Doprastav, Duna Aszfalt. Nejdříve zprovozní tříkilometrový úsek u hranice s Polskem, který naváže na polskou rychlostní silnici S3, první vozidla by po něm měla jezdit již na jaře 2026. „Výrazně to uleví polské Lubawce a českému Královci, z kterých dálnice odvede dopravu," uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Dosud se z polské S3 musí sjíždět do Lubawky.
Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) patří D11 mezi zásadní části české silniční sítě, která spojuje Prahu s východem Čech a Čechům zkracuje cestu k Baltskému moři. „Po dokončení dálnice D11 se již nebudeme muset před Poláky stydět," řekl a k zahájení stavby dodal: „Začínáme s jedním z nejočekávanějších projektů, u kterého se podařilo překonat všechny překážky a konečně můžeme kopnout do země. Význam dálnice D11 je i celoevropský, podle mezinárodní dohody náleží k evropskému dopravnímu koridoru, který spojuje západní a východní Evropu.“
Původně měla stavba začít loni v prosinci. Desetiměsíční zdržení způsobily spory o vítězství v tendru na stavební firmu. Zásadní zlom nastal v pátek 4. října, kdy antimonopolní úřad potvrdil vyloučení polské společnosti Budimex z tendru a potvrdil výběr sdružení v čele se společností MI Roads. Po nabytí právní moci ŘSD a sdružení MI Roads v úterý podepsaly smlouvu. Hlavní zpoždění příprava stavby dálnice podle ředitele ŘSD Mátla nabrala však zhruba před 15 až 20 lety. „Příprava se opět restartovala v roce 2014. Zpoždění jsme se snažili maximálně dohnat," uvedl.
Součástí stavby budou dva půlkilometrové tunely, 28 mostů, tři mimoúrovňové křižovatky a deset protihlukových stěn dohromady dlouhých 1 615 metrů. Jeden tunel dlouhý 550 metrů bude pod Poříčským hřbetem, druhý s názvem Opevnění bude měřit 492 metrů. V úseku bude 13 větších mostů přes údolí, každý dlouhý víc než 100 metrů. Z toho budou tři velké mostní objekty: nejdelší se 715 metry most Poříčí, pak 670 metrů dlouhý a sedmipólový most přes údolí říčky Ličná a 330 metrů dlouhý most Lampertice. V úseku budou rovněž dvě odpočívky, Královec a Bernartice.
Stavba bude především náročná tím, že povede horským terénem. Stavbaři se budou muset vypořádat i s horšími klimatickými podmínkami. „Komplikovanosti stavby jsme si vědomi. Čeká nás například převoz čtyř milionů metrů krychlových zeminy, což představuje 500 tisíc plně naložených nákladních tater," uvedl ke stavbě předseda správní rady MI Roads Zdeněk Ludvík.
Dokončení dálnice D11 je podle bývalého dlouholetého starosty Trutnova a nynějšího předsedy hospodářského výboru Sněmovny Ivana Adamce (ODS) zásadní pro rozvoj Trutnovska i celého Královéhradeckého kraje. „Region se tím napojí na evropskou dálniční síť. Podpoří to podnikatelské prostředí, byznys, příchod investorů, průmysl,“ sdělil Adamec.
ŘSD připravuje i stavbu úseku D11 z Jaroměře do Trutnova. V pondělí ŘSD na stavbu získalo nepravomocné stavební povolení. Letos ŘSD plánuje vypsat soutěž na stavební firmu, aby stavbu mohlo zahájit v roce 2025 a v roce 2028 ji otevřít. Tím by byla celá D11 hotová.
(bog, ČTK, tz-řsd)
redakce@trutnovinky.cz
Foto: Tomáš Havrda