Čtvrtek

4. prosince 2025

Nyní

5ºC

Zítra

7ºC

Svátek má

Barbora

POTOK.CZ – kde stroje makaj a lidi se baví. Z Krkonoš až na Aljašku

28. května 2025 Komerční sdělení

Začínal jsem dávno předtím, než slovo off-road našlo cestu do médií a než se čtyřkolky staly běžným nástrojem pro práci i radost. Dnes, po více než dvaceti letech, stále věřím, že technika má sloužit lidem, ne naopak. Také je mi stále jasnější, že pohotový stroj dokáže ve správnou chvíli zachránit život, ušetřit dřinu nebo prostě jen darovat volnost.

Z coloradských Rockies do starého Texlenu

V roce 2002 jsme začínali ve staré textilce v Temném Dole. Byla to doba, kdy nikdo netušil, co znamená „brownfield“, ale věděli jsme, že místo má duši a že se z něj dá něco vybudovat. První stroje byly ruské sněžné skútry z osmdesátek značky Buran, přezdívané Harleye Sibiře. Renovovali jsme je v montérkách – s málem, ale s o to větším zápalem. Některé z našich buráků dokonce nesmrtelně zachytili filmaři v českých filmech z hor.

Část devadesátých let jsem prožil v Coloradu, kde jsem pochopil, že skútry, motorky a buginy nejsou jen dopravní prostředek, ale styl života. Jezdil jsem, lyžoval, a škrábal se po horách a s každým dnem mi bylo jasnější, že se tímhle směrem chci vydat i doma v Krkonoších.

V létě, kdy sníh roztál, jsem zorganizoval několik výprav na motorkách po Route 66. Z jedné z cest jsme si přivezli domů i takový klukovský sen na kolech – Plymouth Coupe 1936, hot rod jako vystřižený z doby Al Capona. Tahle stavba je naším celoživotním projektem. Je to symbol našeho vztahu ke strojům – každý má příběh a smysl.

Když zapadneš až po břicho a není, kdo by tě vytáhl

Jednou jsem se při výšlapu pod Everestem ocitl v těžké situaci. Po bouři zapadli jaci s nákladem do sněhu až po břicho a nedokázali se ani hnout. Pomoc nikde. Tam jsem pochopil, jak důležité je mít dostupnou funkční záchranářskou techniku. Ten pocit bezmoci se mi velmi zaryl do paměti.

Zkušenosti ze světa, základy v horách

Byl jsem na Yukonu, v Andách i na Aljašce, jezdil jsem tam, kde sníh padá jinak a ticho je hlubší než u nás. Ale domov mám pod Sněžkou, v Úpském údolí. Tady jsme zakořenili, tady stavíme značku POTOK.CZ – ne jako firmu, ale jako základnu pro ty, kdo mají rádi svobodu, smysluplnou techniku a hory.

V letech, kdy byly čtyřkolky u nás ještě novinkou, jsme testovali první pásové systémy. Od roku 2005 jsme stáli u vývoje a dnes jsme hrdými zástupci Camso – kanadské špičky v pásové technice.

Zároveň jsme důsledně zkoušeli sněžné skútry. Nakonec jsme zakotvili u jediných, které dávají smysl. Jsou to italské skútry Alpina Snowmobiles. Dvoupásové dříče, které dnes upravují olympijské tratě a zabezpečují chod antarktických stanic. My je zastupujeme pro Čechy, Slovensko a Polsko. A co je nejlepší? Všechny stroje, které jsme od roku 2006 prodali, stále jezdí. Nejpopulárnější model se jmenuje Sherpa, to jsme zpět v tom Nepálu.


Přijďte se podívat tento víkend...

Pro rezervaci klikni ZDE.


CFMOTO – značka, která nás posunula dál

Když se objevily první stroje CFMOTO Gladiator X8, tušili jsme, že v tom dvouválci něco bude, a že je to značka, se kterou by mohla být radost pracovat. A ukázalo se, že jsme měli pravdu. Byli jsme u toho, když CFMOTO poprvé dodávalo stroje Policii ČR, nebo když vznikala flotila čtyřkolek pro SkiResort Černá hora – Pec. Máme letité zkušenosti s poskytováním servisních služeb KRNAPu, spolupracujeme s horskou službou, dokonce nám dílnou prošly i stroje armády. Spolupracujeme se skiareály po celé zemi. Na Černé hoře jezdí na CFMOTO už deset let.

A když vloni před Vánocemi přišel nový tříválec U10 PRO, byli jsme první na světě, kdo ho obul na pásy. O radu nám volali dokonce až z Kanady. To není náhoda. To je výsledek poctivé práce, testování a víry, že když něco děláš pořádně, svět si tě všimne.

Naše stroje opravdu pomáhají

Je mi potěšením přečíst si v novinách, že čtyřkolka od nás pomáhala hasit požár v Českosaském Švýcarsku, nebo že odvezla těžce zraněného cyklistu z nepřístupného místa na singletracku. Dnes se naše technika dostává i tam, kam ještě před pár lety museli jít lidé pěšky – a často pozdě.

Pracujeme s hasiči, horskou službou i obcemi

Naše stroje slouží lesníkům, farmářům, hasičům, horským záchranářům, sportovním klubům i chalupářům. Pomáhají upravovat běžecké tratě, přepravovat materiál, zasahovat v terénu, kde by to jinak nešlo. Věříme, že komunální technika bude oblast, kde se v brzké době čtyřkolky také naplno uplatní. A víme, že to půjde i zodpovědně a udržitelně.

Tým, který drží spolu od začátku

Lidé přichází a odchází, ale základ našeho týmu tvoří ti, kteří byli u zrodu firmy před třiadvaceti lety. Podíleli se na renovaci Buranů, vymýšleli první pásy, jeli spolu do Texasu pro hot rod a dnes servisují flotily čtyřkolek. Nejsme korporát. Jsme parta, co drží při sobě a ví, proč to dělá.

Příroda a technika nejsou v rozporu. Jsou v rovnováze

Na Nový rok 2025 jsme jezdili v buginách po pláži na Kalifornském poloostrově v Mexiku. Blízko břehu z vln vyskakovali při jízdě keporkaci. Bez stresu, bez paniky.
Technika jim nevadila. Byl to silný zážitek. Oni tam patří. A my taky. Tak by to mělo být. Když jezdíme s respektem a rozumem, příroda nás přijme.

Základna s historií a duší

Kamenná budova před naším prahem je nejstarší industriální stavbou v okolí. Horalé ji v 19. století postavili jako svůj sklad lnu. Chodili sem pracovat a byli tu doma. A my? Dnes sem chodíme se stejným cílem – něco poctivého vybudovat.

Díváme se dopředu – elektromobilita a udržitelnost

Naše zázemí v Temném Dole napájíme proudem z vodní elektrárny, která je v provozu od roku 1907. Testujeme první elektrické čtyřkolky a hledáme rovnováhu mezi výkonem a přírodou, protože technika nemá ničit, má pomáhat.

POTOK.CZ – kde stroje makaj a lidi se baví. Od roku 2002. V horách. Ve světě. A pořád srdcem doma.

www.potok.cz