Čtvrtek

4. prosince 2025

Nyní

5ºC

Zítra

7ºC

Svátek má

Barbora

Polský Budimex staví v Česku první dálnici

10. října 2024

Polský Budimex staví v Česku první dálnici 0 snímků
Stavební společnost Budimex se v Česku pouští do realizace první dálniční zakázky. Jedná se o 7,6 kilometru dlouhý úsek D35 ze Džbánova do Litomyšle. O další klíčové tuzemské infrastrukturní projekty se dále uchází. Na sousedním Slovensku firma pokračuje ve stavbě klíčové křižovatky mezi dálnicemi D1 a D4 nedaleko Bratislavy. Kromě domovského polského trhu je dále aktivní i v Německu či Lotyšsku. Ve střední a západní Evropě aktuálně realizuje na 80 dopravních projektů.

Působil zde již v minulém století

Polská stavební společnost Budimex působila v České republice již v minulém století. Asi nejvýznamnější stopu zanechala v Krkonoších. V sedmdesátých letech zde realizovala ikonický vysílač na Černé hoře. Podpis polské firmy nese i jedna z nejvýše položených krkonošských bud. Ikonickou chatu Výrovku, jejíž předchůdkyni zničil v půli minulého století požár, vystavěl Budimex mezi lety 1988 až 1990. Na starosti však měl v daném regionu i silniční zakázky. V 70. letech zajišťoval rekonstrukci důležité komunikace mezi Špindlerovým Mlýnem a Vrchlabím. V Liberci zase v roce 1976 postavil most přes řeku Nisu na hlavním tahu městem ve směru na Trutnov.

V 80. letech provedl Budimex rekonstrukci karlovarských lanových drah Imperial a Diana, pro které dodal i dodnes sloužící lanové vozy. Významnou stopu zanechali polští stavaři i v Českém Krumlově. Kromě čističky odpadů zde Budimex v 80. letech vybudoval i několik mostů, obytných domů, přestavěl bývalé kino a restauraci na městské divadlo a podílel se i na výstavbě místní plovárny. Mezi další významné projekty firmy v tuzemsku lze zařadit i čističku v Bohumíně či silo ve středočeském Milíně.

Stabilní hráč na českém trhu

Svůj opětovný vstup na český trh oznámila polská společnost na konci na roku 2021. Na oficiální zisk první tuzemské silniční zakázky čekala do letošního března. V dubnu pak za účasti ministra dopravy Martina Kupky či generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic ČR Radka Mátla slavnostně zahájila stavbu 7,6 kilometru dlouhého úseku dálnice D35 ze Džbánova do Litomyšle. „Jsme moc vděčni za důvěru, které se nám dostalo, a těšíme se, že se budeme moci podělit o naše zkušenosti, jež jsme za 55 let činnosti skupiny Budimex nashromáždili,“ uvádí Cezary Łysenko, člen představenstva společnosti Budimex.

V rámci prací Budimex postaví hlavní úsek silnice o délce 7 589 metrů a dále 147 objektů, včetně devíti mostů o celkové délce 1 137 metrů. „V současné době se soustředíme na zpracování projektové dokumentace a dokončení veškeré administrativní přípravy. Brzy zahájíme rekonstrukci dvojice plynovodů, které s úsekem ve většině jeho délky kolidují,“ popisuje aktuální průběh stavby Diana Zyglewská, mluvčí společnosti Budimex. Stavba úseku by měla být dokončena do roku 2027. Cena investice dosahuje hodnoty 3,423 miliardy korun. Kromě tohoto projektu zajišťuje aktuálně Budimex v České republice i realizaci nedalekého protipovodňového poldru v Kutříně na Chrudimsku.

„Tyto projekty vnímáme jako první kroky k trvalému působení na českém trhu. Rádi bychom se zde stali stabilním a spolehlivým realizátorem klíčových infrastrukturních investic,“ nastiňuje Krzysztof Sokołowski, ředitel společnosti Budimex pro Českou republiku a Slovensko.

Klíčový dálniční projekt na Slovensku

Významnou dálniční zakázku realizuje největší polská stavební firma i na Slovensku. Na starosti zde má dokončení důležité křižovatky mezi dálnicemi D1 a D4 nedaleko Bratislavy. Investice v hodnotě 110 milionů eur se Budimex chopil v roce 2022, hotovo by mělo být příští rok. Na téměř čtyřkilometrovém úseku, kterým denně projede na 120 000 řidičů, dochází k rozšíření a rekonstrukci stávající vozovky. Stavba zahrnuje realizaci hned 18 mostních objektů, 2,5 kilometru protihlukových stěn a 131 silničních staveb. Veškeré práce probíhají v rámci zachování plného provozu na dálnicích. Po dokončení by měl projekt znatelně zlepšit dopravní situaci v blízkosti slovenského hlavního města.

Dostavěná dálnice k Baltu

V domácím Polsku Budimex dlouhodobě realizuje v průměru každý čtvrtý kilometr nových dálnic. Významným milníkem se u našich severních sousedů stalo nedávné dokončení posledního úseku rychlostní silnice S3, která vede od českých hranic až k Baltskému moři. Z její celkové délky 470 kilometrů zajistil Budimex stavbu 170 kilometrů, přičemž všechny úseky dokončil před nebo v termínu. V březnu letošního roku zároveň uspěl v tendrech na realizaci pětice úseků nové polské rychlostní silnice S10. Jejich celková délka činí 74 kilometrů. Letos v červenci rovněž největší polská stavební společnost dokončila 7 kilometrů dlouhý úsek rychlostní silnice S1 mezi městy Podwarpie a Dąbrowa Górnicza. Na severu země pak Budimex úspěšně pokračuje ve stavbě obchvatu takzvaného Trojměstí, které představuje společný název pro konurbaci měst Gdaňsk, Gdyně a Sopoty.

Mezinárodní multioborová skupina

Kromě Polska, Česka a Slovenska působí Budimex rovněž v Německu či Pobaltí. V prosinci 2023 společnost podepsala svůj první kontrakt v Lotyšsku, kde v rámci mezinárodního konsorcia postaví 230 kilometrů dlouhý úsek vysokorychlostní železniční trati Rail Baltica v hodnotě převyšující 90 miliard korun. „Ve střední a západní Evropě aktuálně realizujeme na 80 infrastrukturních projektů. Naší ambicí je vyvinout se v mezinárodní multioborovou skupinu, zaměřenou na poskytování služeb v oblasti stavebnictví, energetiky a dalších klíčových odvětví,“ uzavírá Cezary Łysenko.

www.budimex.pl