Starosta: Pokud o projekt nebude zájem, odložíme ho. S občany chceme debatovat
11. března 2025
Jak jste vnímal setkání s veřejností?
Jsem rád, že po vysvětlování na Facebooku jsem konečně dostal příležitost objasnit záměr v širším kontextu – s ohledem na staveništní dopravu a situaci v lomu z hlediska bezpečnosti. Bylo to jedno z mých nejtěžších setkání s veřejností, které jsem absolvoval. Nicméně, mám tato setkání nejradši, protože debata probíhá více méně věcně a slušně.
Proč jste veřejnost o projektu neinformovali dříve?
Protože projekt nebyl připraven a byli jsme rozhodnuti o něm informovat až ve chvíli, kdy projekt bude hotový.
Co z projektu budou mít město a občané?
Občané by z něj měli zrekultivovaný lom s přístupným jezírkem pro koupání. Měli by z něj pravděpodobně nějaký příjem do městského rozpočtu a měli by snížení dopravy o 35 tisíc aut v průběhu řádově osmi měsíců až roku. Cílem celého projektu je, aby k rekultivaci došlo za peníze dodavatele stavby, a ne z městského rozpočtu. Současně bychom zachytili 35 tisíc aut se zeminou a kamenem ze stavby dálnice, které pojedou někam jinam přes obydlené části města. Tohle byla hlavní motivace, proč jsme tyto věci spojili a proč je pro nás výstava dálnice takovou příležitostí lom zasanovat tímto způsobem, aby byl plně přístupný veřejnosti.
Spoustu stavebních firem zajímá, kolik budou platit tyto firmy, které dělají dálnici D11, za kubík odpadu?
Na tohle vám neumím odpovědět, protože takto ta otázka nestojí. Tato otázka stojí, kolik nám někdo nabídne za to, že dostane tento projekt a zrealizuje ho podle návrhu.
Máte nějakou finanční představu?
Finanční představu zatím nemáme, respektive ty odhady se výrazně liší.
V jaké fázi je projekt, tedy pokud jde o povolování?
V tuto chvíli máme všechna stanoviska kromě jednoho, které by mělo přijít příští týden. Nicméně žádost na důlní úřad nebyla podána.
Kdy ji podáte?
Rozhodnutí padne po středě. Mysleli jsme si, že nejprve projekt povolíme a teprve potom zahájíme debatu s dodavateli, abychom jim nabízeli něco, co je hotové a realizovatelné. Ale s ohledem na zájem veřejnosti chceme tuto věc uzavřít dříve. To znamená, že jsme požádali dodavatele dálnice o písemné vyjádření, zda má o tento projekt zájem či nikoliv.
Co přesně se odehraje ve středu?
Ve středu se odehraje první jednání a nemůžu v tuto chvíli říct, jestli odejdeme s výsledkem. Doufám, že ano.

Jaký bude další vývoj, bude-li protest veřejnosti takto silný a hlasitý?
Občanům, kteří se dnes zúčastnili setkání, jsem slíbil, že pokud projeví dodavatel o projekt zájem, budou následovat další jednání s veřejností, jak je u všech našich projektů běžné. V opačném případě projekt odložíme a budeme realizovat nějakou minimální míru zabezpečení důlního díla, kterým lom je.
Kolik by stálo toto minimální zabezpečení?
My jsme se touto otázkou zatím nezabývali, protože jsme připravovali jiný projekt. Nepočítali jsme, že to bude potřeba. Pro nás bylo zajímavější, kdyby lom mohl zůstat plně otevřený a lidé se v něm mohli bezpečně pohybovat.
Proč je lom nebezpečný?
Je to důlní dílo, svahy nejsou nijak zpevněné a dochází tam k pádu kamenů. Současně svah se dnes posunul až na hranici lesa, kde hrozí zřícení první řady stromů. Ve svazích jsou náletové dřeviny, které jsou už poměrně vysoké a hrozí jejich vyvrácení a pád. V minulých letech na Trutnovsku, jak jsem zmiňoval při setkání, bylo několik případů dokonce s fatálními následky. To znamená, že za mě to není zdaleka tak absurdní, jak se organizátoři petice snaží naznačit a říkají, že když se tam roky nic nestalo, tak se tam pravděpodobně nic nestane. Takový přístup nemohu akceptovat.
Po všem, co tady zaznělo, vzal jste si něco z dnešního setkání s veřejností?
Už ze své předchozí profese jsem byl zvyklý lidem naslouchat a pracovat s jejich myšlenkami. V tuto chvíli nedokážu všechno vyhodnotit a zanalyzovat. Samozřejmě přišlo sem hodně lidí, kteří říkají: Nechte ten lom být, příroda si ho už vzala, je to v pohodě, není nic potřeba. Nicméně v Trutnově je i spousta lidí, kteří mi píšou na sociálních sítích, e-maily, a říkají mi: Je to dobrý nápad. Třicet pět tisíc aut není málo a lom, kam si můžu přijít bezpečně a legálně zaplavat, nebo se pokochat, je pro mě lepší lom, než kam nesmím. Já tam prostě nepůjdu, protože respektuji zákazy. Zaznělo tady a potvrzuje to moji domněnku, že Češi si ale příliš se zákazy hlavu nedělají a berou to jen jako takové upozornění.
Michal Bogáň
michal@trutnovinky.cz
Foto: Miloš Šálek a redakce Trutnovinek