Čtvrtek

4. prosince 2025

Nyní

5ºC

Zítra

7ºC

Svátek má

Barbora

Petr Vašíček: V roce 2024 jsme dosáhli rekordních prodejů

16. března 2025

Společnost Hilding Anders se již zcela zabydlela ve svém novém působišti v Jilemnici a firma je podle jejího generálního ředitele Petra Vašíčka po výrobní i ekonomické stránce plně stabilizovaná. Petr Vašíček se v rozhovoru pro Vrchlabinky zamýšlí i nad úskalími a výzvami, kterým firma v nábytkářském sektoru čelí, a nad tím, jak situaci na trhu ovlivňuje konkurence firem ze sousedních zemí.

V jakém stavu nebo v jaké kondici se nyní nachází společnost Hilding Anders?
Musím s radostí konstatovat, že se nám podařilo plně stabilizovat výrobní i administrativní procesy v naší továrně v Jilemnici a v současné době vykrýváme požadavky trhu podle zákaznických přání. Přece jen, přestěhování z továrny v Roztokách u Jilemnice do daleko větších prostor v Jilemnici byla velkou výzvou pro všechny oddělení firmy. Rok 2024 skončil rekordními počty prodaných kusů výrobků. Byly to nejen matrace, ale i náš nový sortiment čalouněných postelí, polštářů a přikrývek. Naše situace po ničivém požáru je nyní plně stabilizovaná, jak po výrobní, tak i ekonomické stránce.

Naposledy jsme se spolu bavili na začátku listopadu loňského roku, kdy jste s velkou pozorností sledoval výkyvy prodejů vašich produktů během podzimní sezóny. Jak to nakonec dopadlo?
Poslední čtvrtletí roku 2024 bylo poněkud turbulentní, a to hlavně v příjmu zákaznických objednávek. Pohybovali jsme se ve skocích, kdy v jeden den přišly objednávky na stovky kusů a další den v tisících. Takové výkyvy byly náročné pro všechna oddělení firmy, od příjmu objednávek přes výrobu až po expedici. Děkuji všem kolegům, že v tomto náročném předvánočním čase udělali maximum pro zajištění dodávek našim odběratelů na požadované termíny, a tím jsme posílili naši pozici na trhu. Z celkového pohledu jsme měli čtvrtý kvartál v tržbách nad očekávání.

Jaká jsou vaše očekávání pro letošní rok?
Vzhledem k situaci, která na trhu je, bychom byli rádi, kdyby se nám podařil udržet růst v porovnání s rokem 2024. V loňském roce jsme měli růst o více než patnáct procent. V porovnání s konkurencí a skutečností, že v okolních zemích je v tuto dobu velké množství volných výrobních kapacit a tamní firmy se snaží prosadit na našem trhu, jsme na tom velmi dobře. Přistupujeme k této situaci s pokorou a jsme nadále připravení plnit přání našich obchodních partnerů.

Skrze co nebo na základě čeho chcete tohoto růstu dosáhnout?
V loňském roce jsme poměrně výrazně rozšířili portfolio našich produktů. Máme ucelenou řadu čalouněných postelí, kterou již máme výrobně kompletně pod našimi křídly. Rozjeli jsme sériovou výrobu přikrývek a polštářů. Tento sortiment má pozitivní odezvu od našich odběratelů. Dále pokračujeme ve vývoji matrací pro zdravotnictví a samozřejmě chceme pokračovat v rostoucích prodejích matrací do domácností a hotelů. Atraktivita nabízeného sortimentu a posilování povědomí o značce TROPICO je základem budoucího růstu.

Zmínil jste situaci v okolních zemích. Lze tedy říci, že zájem o zboží v tomto výrobním segmentu sice roste, ale ne tak svižně, jak by mohl?
Je to celoevropský problém, který se týká nábytkářského průmyslu. Nemluvím jen o matracích a postelích, ale celkově o nábytkářském sortimentu jako takovém.

Vidíte v tom souvislost s faktem, že se příliš nedaří stavebnictví?
Motorem růstu jsou nové domy a byty a jejich procentuální nárůsty nejsou na takové úrovni, které se tu historicky odehrávaly. To negativně dopadá na prodeje nábytku.

Co považujete v současné době i ve výhledu do budoucna za největší hrozbu, které budete čelit?
Jednoznačně to je spotřebitelská poptávka. Koncový spotřebitel je velmi senzitivní na nejistotu. A jelikož je těch nejistot v současné době na lidi tolik, omezili utrácení a sedí na hotovosti. Říkají si, že raději ještě počkají. Je to nepochybně jedno z největších rizik, které pro náš sortiment vidím.

Jak velkým rizikem pro vás jsou rostoucí ceny komodit a surovin?
Negativní faktory od covidu přes válečný konflikt na Ukrajině významně ovlivnily nestabilitu vstupních cen materiálů. Na druhou stranu celoevropská stagnace v prodejích nábytku tlačí na výrobce materiálů, takže loňský rok byly ceny stabilní. Pokud k nárůstu dojde, je to v jednotkách procent. To dokážeme buď absorbovat, nebo se nám podaří najít nějakou alternativu, abychom nemuseli zvýšené ceny vstupů promítat do našich prodejních cen.

Výroba čeho je pro vás efektivnější? Matrací, anebo polštářů a přikrývek?
Výroba matrací je pro nás klíčová a samozřejmě je náročnější v porovnání s výrobou přikrývek a polštářů. Musíme se na výrobu našeho sortimentu dívat jako na celek, který se vzájemně doplňuje, a výsledkem je pozitivní dopad na hospodaření firmy.

Kolik prototypů matrací a nově tedy i přikrývek a polštářů máte ve vašem katalogu?
U přikrývek a polštářů se pohybujeme okolo padesáti prototypů, myšleno tedy různých druhů jako aloe vera, bamboo, vlna a všech dalších podobných variant. Toto je nový sortiment, u něhož jsme si chtěli vyzkoušet, jestli jsme to schopni zpracovávat v dostatečné kvalitě a v dostatečné rychlosti. U matrací se bavíme o stovkách prototypů. Je to i díky tomu, že jsme letos oslovili velké množství nových zákazníků.

Je v tomto sortimentu ještě stále možné vymyslet a vynalézt něco nového?
Určitě. A to především díky tomu, že vstupní materiály a technologie zrychlily svůj vývoj. Tudíž každým rokem je možnost nějakých inovativních řešení, jak v konstrukci, tak v technologii.

Zmínil jste, že v loňském roce vaše společnost oslovila velké množství nových zákazníků. Zeptám se však obecněji: kdo jsou vaši zákazníci?
My neprodáváme přímo koncovým drobným zákazníkům, ale soustředíme se na obchodní partnery. Máme síť „speciálek“, což jsou místa, kde zákazníci dostanou profesionální servis. U nich se situace stabilizovala, protože během posledních čtyř let – obzvlášť během covidu – byla opravdu velmi turbulentní. Dále se nám povedlo oslovit zákazníky ze zahraničí, ale i na domácím trhu se nám dařilo a zahájili jsme spolupráci se zákazníky s velkým potenciálem.

Před chvílí jste zmínil, že po českém trhu pokukují i firmy z okolních zemí.
Ano, jde hlavně o firmy z Polska. Poláci byli hodně zaměřeni na dodávky především do Německa a mají ve své zemi velké výrobní kapacity. Vzhledem k výraznému poklesu spotřebitelské poptávky v Německu a Rakousku jsou tyto výrobní kapacity nyní nevyužité. Mají k dispozici pracovní sílu i technologie a nyní hledají nové příležitosti, jak v České republice, tak i na Slovensku. Tudíž jsme pod velkým konkurenčním tlakem a je nezbytné udržet a zlepšovat naši práci na všech odděleních firmy.

Předpokládám ale, že vy po okolních zemích pokukujete také, že?
Ano, samozřejmě. Slovensko je náš tradiční trh. Tam jsme stabilní prodejce s pravidelnými dodávkami. Dále máme pravidelné dodávky do Rakouska, kde se nám podařilo navázat stabilní partnerství. Naše zboží dodáváme též do Maďarska, a dokonce se podařilo navázat dobré vztahy s Asií a exportujeme naše výrobky i tam.

V jaké kondici se váš podnik nachází po personální stránce?
Musím říct, že dlouhodobě máme extrémně nízkou fluktuaci jak mezi dělnickými, tak i technickými profesemi. Snažíme se stále zlepšovat. V letošním roce jsme zavedli nové benefity pro zaměstnance jako třeba plavání, lyžování a další sporty nebo návštěvy zoologických zahrad. Všechno jde z fondu vytvořeného pro naše zaměstnance. Samozřejmě se setkáváme i s obměnou personálu způsobenou odchodem do důchodu. Pokud je pozice dlouhodobě obsazena zkušenými pracovníky, může to představovat riziko a komplikace. Snažíme se uvolněná místa obsazovat v rámci kariérního růstu ve firmě, ale personální oslovení na trhu práce v regionu také funguje a vždy jsme našli kvalitního kandidáta na vypsanou pozici.

Při rozhovoru s vámi občas pokukuji na fotografii ze slavnostního otevření nové továrny z jara 2022, která zde visí na zdi vaší kanceláře. Byli tu přítomni i manažeři ze švédské centrály. Tehdy se vyjadřovali velice pochvalně a předpokládám, že stejně spokojeni jsou i nyní.
Ta spokojenost tam trvá. Odevzdáváme čísla, která slíbíme, a plánujeme v tomto trendu pokračovat. Pro nás to zároveň otevírá možnost dalšího zlepšování technologií a růstu. Na tyto investice si samozřejmě musíme vydělat. Pokud budeme stagnovat, rozvoj by byl omezený. A to vidím jako velké riziko do budoucna. Kdybychom nedrželi trend s inovacemi, v krátkodobém horizontu by se to mohlo projevit negativně na prodejích.

Jiří Štefek
jiri@vrchlabinky.cz
Foto: Michal Kriegler