Čtvrtek

4. prosince 2025

Nyní

5ºC

Zítra

7ºC

Svátek má

Barbora

Nové produkty, trhy i ambice. Cílem pro rok 2025 je obrat kolem 470 milionů

12. května 2025 Komerční sdělení

Nové produkty, trhy i ambice. Cílem pro rok 2025 je obrat kolem 470 milionů 10 snímků
Společnost MZ Liberec, která sídlí v Rudníku u Vrchlabí a je největším tuzemským výrobcem technologií rozvodů medicinálních a technických plynů pro zdravotnická zařízení, zahájila výrobu nové generace produktů a úspěšně dobývá nové trhy. „Cílem pro rok 2025 je obrat kolem 470 milionů korun,“ prozrazuje ředitel MZ Liberec Marek Matěják.

Začátkem letošního roku se společnost představila již podruhé v řadě na prestižním veletrhu zdravotnické techniky Arab Health v Dubaji. Tato účast přišla po období, které Marek Matěják označil za „několikaletý veletržní půst“. „Tentokrát jsme ale měli světu skutečně co ukázat v podobě našich výrobků. Představili jsme hlavně nový stropní stativ s unikátní zdrojovou hlavou. Má naprosto revoluční design a technické parametry, které patří mezi nejlepší na světě,“ poukazuje ředitel společnosti.

Zařízení určené pro operační sály slouží nejen k distribuci medicinálních plynů, ale disponuje i odkládacími prostory pro monitory a policemi pro další příslušenství, čímž výrazně zlepšuje ergonomii pracoviště. „Bylo to přesně to, čím jsme se chtěli pochlubit, a vyplatilo se nám to,“ říká Marek Matěják s tím, že cílem bylo oslovit především nové zákazníky a trhy. Díky této novince, která do prodeje půjde zhruba v červnu, zaznamenala firma velmi pozitivní ohlas a obdrží měsíčně desítky poptávek z mnoha zemí, zejména Anglie, Irska a Skandinávie.

Průlom ve Skandinávii, první realizace v Indii

Právě severský region přitom pro MZ Liberec dlouho představoval spíše neznámou oblast. „Do Skandinávie jsme v minulosti dodávali skutečně jen drobnosti. Dlouho jsme tam hledali strategického partnera, protože jde o region velmi protektivní a náročný na kvalitu, design i celkové pojetí výrobků,“ vysvětluje ředitel Matěják. Zlom nastal díky spolupráci s významnou švédskou skupinou Addtech. „Jedná se o opravdu velkého hráče na trhu, který zastřešuje na sto firem s obratem kolem 20 miliard euro. Nás zajímá jejich divize Medical, kde jde o tři firmy, které působí v pěti severských zemích – Dánsku, Norsku, Švédsku, Finsku a na Islandu,“ přibližuje Marek Matěják.

Nová spolupráce přinesla pro českou společnost mimořádný úspěch: „Celá skupina Addtech se totiž rozhodla ukončit výrobu MedTech v řešení Dánsku a Norsku a převést ji k nám. Přesvědčili jsme je vysokou kvalitou výroby, technologickou úrovní i efektivitou nákladů,“ říká hrdě Matěják. Projektový manažer Jan Šeberka přidává další pohled: „Ve Skandinávii je v nemocnicích kladen velký důraz na příjemné, domácí prostředí. Je potvrzené, že emoce hrají při rekonvalescenci důležitou roli, čím se v nemocnici cítíte lépe, tím se doba hospitalizace zkracuje. Tato filozofie nám velmi vyhovuje. Naše produkty jsou totiž koncipovány právě v tomto duchu, aby se pacient cítil spíše jako v hotelu než ve sterilní nemocnici. Díky spolupráci s designovým studiem se nám podařilo vytvořit opravdu unikátní řešení, které je estetické a zároveň technicky špičkové. Je to určitě jeden z důvodů, proč se spolupráce rozvinula.“

Již brzy poputuje do norského města Bodø první menší referenční zakázka v hodnotě kolem dvou milionů korun, což je pouze začátek dlouhodobé a ambiciózní spolupráce. „Naším cílem je být mezi dvěma nejlepšími výrobci v oboru,“ uvádí Marek Matěják.

Dalším zahraničním teritoriem, kam MZ Liberec výrazněji vstupuje, je Indie. „O indický trh usilujeme dokonce déle než o skandinávský, ale složitost místního prostředí a kulturních odlišností nás brzdily,“ přiznává Marek Matěják. „Indie je velmi specifická. Museli jsme si zvykat na jiný styl komunikace i způsob obchodního vyjednávání, který je tam mnohem složitější,“ přidává se Jan Šeberka. Nakonec se ale podařilo najít dva silné místní partnery, což bylo klíčové. „Ta jedna výrobní firma nás opravdu moc překvapila, jaké má moderní prostředí a technologie, jak fungují jednotlivé procesy i bezpečnost práce,“ dodává.

Po osmi měsících intenzivní spolupráce se podkrkonošské firmě podařilo realizovat v nejlidnatější zemi světa první významné projekty – dodávky pro Univerzitní nemocnici v Nagpuru a prestižní JJ Hospital v Mumbai, kterou lze významem přirovnat k českému IKEMu. „Indie je pro nás sice vzdálená, ale zároveň nesmírně perspektivní, zejména kvůli velkým vládním plánům na zvýšení dostupnosti kvalitní zdravotní péče pro co nejvíce lidí. Řekli jsme si: Kdy jindy než teď,“ konstatuje Jan Šeberka, který má indický trh na starost. „Na druhou stranu se musíme vypořádat s velkým tlakem na cenu, což nás nutí přijímat opatření ve výrobě a optimalizovat procesy, podobně jako jiné firmy z různých odvětví.“

Domácí trh s velkými projekty i vlastní showroom

V Česku a na Slovensku má společnost MZ Liberec stabilní a silnou pozici lídra. „U nás poskytujeme zákazníkům komplexní služby – od přípravy projektové dokumentace až po finální instalace a servisní podporu. To nám dává velkou výhodu,“ uvádí Marek Matěják.

V současnosti firma dokončuje projekt v nemocnici v Rychnově nad Kněžnou, v Praze na Motole a Bulovce. A připravuje se na velké zakázky v Liberci, Hradci Králové či Olomouci. Na Slovensku, kde podle něj z politických důvodů trh dlouho spal, se nyní chystají dokonce ještě větší projekty – v Banské Bystrici, v univerzitní nemocnici v Martině nebo ve vojenské nemocnici v Prešově. „Každý z těchto projektů má pro nás hodnotu v našich cenách výrobků kolem 200 milionů korun. Soutěžit by se měly v druhé polovině roku. Máme ambici získat minimálně jeden, ideálně dva z těchto tří projektů,“ usměje se ředitel společnosti.

V listopadu loňského roku také firma v Rudníku otevřela nový showroom, který slouží nejen k prezentaci nejnovější generace výrobků pro klienty, ale i jako školicí centrum. „Pravidelně tu školíme naše partnery ze zahraničí, měli jsme zde teď lidi ze Španělska, Bulharska, Kypru a Německa. Rádi bychom ale přilákali český zdravotnický personál, zatím zde bylo jen pár jednotlivců, zejména nám jde o zdravotní sestry, biomedicínské inženýry i techniky, aby mohli přímo v akci vidět nejmodernější technologie a ergonomická řešení, která nabízíme,“ říká Marek Matěják. Podle něj showroom nabízí různé typizované pracoviště a ukazuje možnosti, jak efektivně využívat vybavení pro bezpečnější a pohodlnější práci. „Chceme, aby se lidé v českých nemocnicích mohli inspirovat a uvědomit si, jak výrazně se může zlepšit prostředí operačních sálů i běžných oddělení díky našim produktům. Budeme rádi, když nás budou kontaktovat přímo a domluví si u nás návštěvu či školení,“ vyzývá ředitel MZ Liberec.

Podstatnou roli ve strategii firmy hraje spolupráce s renomovaným designovým studiem Divan Design. „Prof. Doc. M. A. Ivan Dlabač z Divan Design získal loni prestižní evropské ocenění jako první Čech vůbec. Spolupracujeme s ním již dva roky a jeho design zásadně ovlivnil naše výrobky. Právě díky designu očekáváme lepší pronikání na zahraniční trhy,“ vypravuje Jan Šeberka. Firma se také připravuje prezentovat na květnové konferenci Czech Trade, kde představí konkrétní dopady kvalitního průmyslového designu na úspěch firmy na světových trzích.

Co se týče čísel, rok 2024 byl pro společnost MZ Liberec sice nadstandardní, avšak trochu za očekáváním. „Měli jsme poměrně vysoko nasazenou laťku, protože předchozí roky jsme pravidelně překonávali rekordy. Proto nás letošní výsledek trochu zklamal, přestože v zásadě šlo stále o nadprůměrný rok,“ vysvětluje ředitel Marek Matěják. Způsobené to bylo i tím, že část zakázek se posunula do roku 2025, ten by měl být pro společnost výrazně úspěšnější. „Očekáváme spuštění několika velkých projektů, které se snažíme získat, a zároveň se intenzivně zaměřujeme na rozvoj nových regionů, jako jsou Indie, Skandinávie a Balkán. Nyní také uvádíme nové výrobky do sériové výroby, což je moment, který chceme maximálně využít a dát o tom vědět celému světu,“ prohlašuje Marek Matěják.

Cílem MZ Liberec, která má dvě stovky zaměstnanců, je dosáhnout v roce 2025 obratu zhruba 470 milionů korun, ideálně překročit hranici půl miliardy korun. „Pokud se nám podaří získat připravované velké zakázky a úspěšně rozvinout nové trhy, věřím, že nás v následujících letech čeká výrazný růst. V období od roku 2026 do roku 2029 očekávám meziroční navyšování obratu, podpořené všemi zmíněnými kroky,“ uzavírá optimisticky ředitel Marek Matěják.

www.mzliberec.cz