„Lišky“ na trati. První jízda vedla z Trutnova do Náchoda
28. srpna 2024
„Tyto nové vlaky cestujícím nabídnou pohodlnější a bezpečnější cestování, zároveň s tím region získá dostatek vlakových spojů a také další možnosti pro využívání informačních technologií stejně jako kvalitnější nabídku veřejné dopravy, kterou pro cestující kraj zajišťuje,“ uvedl hejtman Martin Červíček.
Královéhradecký kraj je v pořadí již pátým krajem, kde se cestující na lokálních tratích mohou svézt zbrusu novými moderními motorovými jednotkami RegioFox Českých drah. S „Liškami“, jak se dvoučlánkovým motorovým jednotkám přezdívá, se cestující poprvé setkávají na trati mezi Trutnovem a Martinicemi v Krkonoších. Dále se s nimi počítá na tratích mezi Chlumcem nad Cidlinou a Trutnovem, Hradcem Králové a Letohradem, Chocní a Hronovem, Hradcem Králové a Broumovem a mezi Hradcem Králové a Svobodou nad Úpou.
Vlaky RegioFox budou v Královéhradeckém kraji jezdit na neelektrifikovaných tratích. Nahradí především motorové vozy řady 854 z přelomu 60. a 70. let, kterým se někdy přezdívá podle původního nasazení Vindobona nebo podle hydrodynamického přenosu výkonu Hydra. Částečně také nahradí motorové jednotky Regionova.
Informace o jednotce řady 847 „RegioFox“
- kapacita 115 míst k sezení (včetně sklopných sedaček)
- 8 jízdních kol
- 3 kočárky
- 2 invalidní vozíky
- 1 bezbariérová toaleta
- klimatizace
- Wi-Fi síť
- zásuvky 230V + USB
- audiovizuální systém, sčítání cestujících, bezpečnostní kamery
- délka 44,4 metrů
- Hmotnost 83 tun
- maximální rychlost 120 km/h
- výkon 750 kW
- počet motorů – 2
- počet hnacích náprav – 4
- přenos výkonu hydrodynamický
- počet podvozků – 3
- počet dveří – 4
„Po dodání všech 33 jednotek by vlaky obsluhované Liškami měly v Královéhradeckém kraji ročně ujet přibližně dva miliony kilometrů," uvedl generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.
České dráhy podle něj hodlají v Trutnově vybudovat se společností PESA zázemí pro údržbu všech strojů od polského dodavatele. „Chtěli bychom držet kompetenci udržovat a servisovat nové stroje svými vlastními kapacitami v Trutnově,“ prozradil Krapinec. Projekt by mohl začít počátkem příštího roku. Celkem České dráhy plánují od firmy PESA nákup 106 vlaků.
Vedle 33 jednotek RegioFox je součástí obměny vozového parku Českých drah v Královéhradeckém kraji také dodání sedmi elektrických jednotek RegioPanter od firmy Škoda Group. Ty České dráhy na tratě pustily v minulých týdnech. Celková investice Českých drah do 40 nových souprav je přes čtyři miliardy korun.
Obměna vozového parku vyplývá z desetiletého kontraktu Královéhradeckého kraje s Českými drahami z roku 2021 na zajištění dotované železniční dopravy v regionu. Hodnota kontraktu je přes devět miliard korun.
„Součástí smlouvy s ČD z roku 2021 je i dohoda na obnovu 70 procent vozového parku. Budeme mít jeden z nejmodernějších železničních vozových parků v celém Česku,“ sdělil hejtman Martin Červíček. Po zprovoznění všech 40 vlaků RegioPanter a RegioFox budou krajem objednanou dopravu obsluhovat jen bezbariérové a nízkopodlažní vlaky.
Kraj věří, že nasazení moderních vlaků a pokračující modernizace železničních stanic a tratí na vyšší rychlost přivede do vlaků více cestujících. „Nyní jsme se vrátili k počtům cestujících z doby před covidem. Nárůst se proti období poklesu pohybuje kolem 15 procent a je znatelný. Díky tomu jsme nebyli nuceni zvyšovat jízdné,“ konstatoval Červíček.
Jednotka RegioFox má 115 míst k sezení a je dlouhá 44 metrů. Maximální rychlost vlaku je 120 kilometrů v hodině. RegioPantery jsou o deset metrů delší a mají 145 sedadel. Jezdí rychlostí až 160 kilometrů v hodinách a lze je využít i pro dálkovou dopravu. Obě jednotky mají klimatizace, nabízí také bezdrátové připojení wi-fi či zásuvky pro dobíjení elektroniky.
Michal Bogáň, ČTK
michal@trutnovinky.cz
Foto: Královéhradecký kraj