Pátek

24. ledna 2025

Nyní

1.5ºC

Zítra

2.6ºC

Svátek má

Milena

„Lišky“ na trati. První jízda vedla z Trutnova do Náchoda

28. srpna 2024

České dráhy (ČD) dnes v Královéhradeckém kraji oficiálně pustily do provozu první čtyři nové dvouvozové jednotky RegioFox. Do konce roku jich dopravce v regionu nasadí dalších 12 a do dvou let jich bude v kraji jezdit 33. Polskému výrobci PESA za tyto motorové jednotky České dráhy zaplatí asi 3,3 miliardy korun. První oficiální jízda vleku proběhla dnes na trati z Trutnova do Náchoda a svezlo se i vedení kraje v čele s hejtmanem Martinem Červíčkem.

„Tyto nové vlaky cestujícím nabídnou pohodlnější a bezpečnější cestování, zároveň s tím region získá dostatek vlakových spojů a také další možnosti pro využívání informačních technologií stejně jako kvalitnější nabídku veřejné dopravy, kterou pro cestující kraj zajišťuje,“ uvedl hejtman Martin Červíček.

Královéhradecký kraj je v pořadí již pátým krajem, kde se cestující na lokálních tratích mohou svézt zbrusu novými moderními motorovými jednotkami RegioFox Českých drah. S „Liškami“, jak se dvoučlánkovým motorovým jednotkám přezdívá, se cestující poprvé setkávají na trati mezi Trutnovem a Martinicemi v Krkonoších. Dále se s nimi počítá na tratích mezi Chlumcem nad Cidlinou a Trutnovem, Hradcem Králové a Letohradem, Chocní a Hronovem, Hradcem Králové a Broumovem a mezi Hradcem Králové a Svobodou nad Úpou.

Vlaky RegioFox budou v Královéhradeckém kraji jezdit na neelektrifikovaných tratích. Nahradí především motorové vozy řady 854 z přelomu 60. a 70. let, kterým se někdy přezdívá podle původního nasazení Vindobona nebo podle hydrodynamického přenosu výkonu Hydra. Částečně také nahradí motorové jednotky Regionova.

Informace o jednotce řady 847 „RegioFox“

  • kapacita 115 míst k sezení (včetně sklopných sedaček)
  • 8 jízdních kol
  • 3 kočárky
  • 2 invalidní vozíky
  • 1 bezbariérová toaleta
  • klimatizace
  • Wi-Fi síť
  • zásuvky 230V + USB
  • audiovizuální systém, sčítání cestujících, bezpečnostní kamery
  • délka 44,4 metrů
  • Hmotnost 83 tun
  • maximální rychlost 120 km/h
  • výkon 750 kW
  • počet motorů – 2
  • počet hnacích náprav – 4
  • přenos výkonu hydrodynamický
  • počet podvozků – 3
  • počet dveří – 4

„Po dodání všech 33 jednotek by vlaky obsluhované Liškami měly v Královéhradeckém kraji ročně ujet přibližně dva miliony kilometrů," uvedl generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.

České dráhy podle něj hodlají v Trutnově vybudovat se společností PESA zázemí pro údržbu všech strojů od polského dodavatele. „Chtěli bychom držet kompetenci udržovat a servisovat nové stroje svými vlastními kapacitami v Trutnově,“ prozradil Krapinec. Projekt by mohl začít počátkem příštího roku. Celkem České dráhy plánují od firmy PESA nákup 106 vlaků.

Vedle 33 jednotek RegioFox je součástí obměny vozového parku Českých drah v Královéhradeckém kraji také dodání sedmi elektrických jednotek RegioPanter od firmy Škoda Group. Ty České dráhy na tratě pustily v minulých týdnech. Celková investice Českých drah do 40 nových souprav je přes čtyři miliardy korun.

Obměna vozového parku vyplývá z desetiletého kontraktu Královéhradeckého kraje s Českými drahami z roku 2021 na zajištění dotované železniční dopravy v regionu. Hodnota kontraktu je přes devět miliard korun.

„Součástí smlouvy s ČD z roku 2021 je i dohoda na obnovu 70 procent vozového parku. Budeme mít jeden z nejmodernějších železničních vozových parků v celém Česku,“ sdělil hejtman Martin Červíček. Po zprovoznění všech 40 vlaků RegioPanter a RegioFox budou krajem objednanou dopravu obsluhovat jen bezbariérové a nízkopodlažní vlaky.

Kraj věří, že nasazení moderních vlaků a pokračující modernizace železničních stanic a tratí na vyšší rychlost přivede do vlaků více cestujících. „Nyní jsme se vrátili k počtům cestujících z doby před covidem. Nárůst se proti období poklesu pohybuje kolem 15 procent a je znatelný. Díky tomu jsme nebyli nuceni zvyšovat jízdné,“ konstatoval Červíček.

Jednotka RegioFox má 115 míst k sezení a je dlouhá 44 metrů. Maximální rychlost vlaku je 120 kilometrů v hodině. RegioPantery jsou o deset metrů delší a mají 145 sedadel. Jezdí rychlostí až 160 kilometrů v hodinách a lze je využít i pro dálkovou dopravu. Obě jednotky mají klimatizace, nabízí také bezdrátové připojení wi-fi či zásuvky pro dobíjení elektroniky.

Michal Bogáň, ČTK
michal@trutnovinky.cz
Foto: Královéhradecký kraj

Mohlo by vás také zajímat