Humor musí být i tam, kam slunce nesvítí, říká šéf značky Be Hory
včera Komerční sdělení
40 snímků
Be Hory existuje už rok. Jak si značka vede a baví?
Podle ohlasů a i toho, jak rostou prodeje, si troufám říct, že značce se daří a lidi to baví. Například momentálně jsme v takovém předvánočním shonu, že téměř jen od rána do večera nonstop balíme a odesíláme zboží – ve dvou. Jsme za to samozřejmě moc rádi, protože začátky nebyly nejjednodušší, a ještě před pár měsíci bych se tomu od srdce zasmál.
Co všechno si lze s motivem Be hory pořídit?
Dnes už oblečeme vlastně celého člověka – od ponožek, triček, mikin po čepice. Každým dnem by měly přijít i vtipné trenky, protože humor musí být i tam, kam slunce nesvítí.
A co je takovým největším prodejním hitem?
Největší úspěch měla dřív trička, ale v létě jsme s velkou nedůvěrou zkusili dát první slogan na sportovní ponožky a od té doby je to náš největší bestseller, obzvlášť zelené ponožky Don't worry be hory, ty válcují vše. Momentálně jich už máme asi sedm designů a můj byznys parťák Jarda Horák vtipně poznamenává, že bychom se měli spíš jmenovat Be Nohy.

Jak se vlastně zrodil nápad založit horskou značku?
Měl jsem nejdříve právě ten zmíněný slogan, chtěl jsem ho zhudebnit se svou kapelou Peshata, ale nedotáhli jsme to. Ale i tak jsem ho dal alespoň na kapelní trička, lidi to bavilo. Když pak za cca rok přišla první AI pro tvorbu obrázků, navrhl jsem si hned moc pěkné logo na mikču. Jenže tu chtěli i další kamarádi ze Svobody, stejně jako zimní čepice, až jsem si nakonec řekl, že když to tak všichni chtějí, tak zkusíme udělat malý e-shop.
Vtipné slogany si prý vymýšlíš sám?
Jsem vášnivý kapelní textař a vymýšlení vtipných, ideálně lehce dvojsmyslných textů a sloganů je moje oblíbená disciplína. Baví mě to tak moc, že si troufám říct, že mi to už snad i trochu jde.
Kde hledáš inspiraci? A nápady dostáváš na horách nebo pak v teple domova?
Nejvíc nápadů mě přepadá na běžkách nebo na kole při výšlapu – prostě při těch monotónních sportech, kdy tělo maká a hlava se nudí. Jediný problém je, že když mě něco napadne, musím to okamžitě zapsat. Takže pořád zastavuju, v zimě k tomu ještě stále dokola sundávám rukavice. Pokud to někdo pozoruje z dálky, musí si říkat, že jsem asi úplný magor.
Které slogany jsou tvoje úplně nejoblíbenější a proč?
Nejpopulárnější pořád zůstává moje životní krédo „Don’t Worry, Be Hory“. Je to vtipná parafráze, kterou jsem si dokonce nechal zaregistrovat jako ochrannou známku, přesto ji některé firmy stejně kopírují. Skvěle funguje i „Magor do hor“ – krátké, jasné a výstižné. Velkou oblibu má i dvojsmyslný slogan „Miluju horalky“ a „Holky Aperolky“ má ze zcela pochopitelných důvodů také své silné fanouškovské jádro. Zajímavé je, že podzimní heslo „No stress – go les“ jsem původně vůbec nepovažoval za hit, ale nakonec se stalo jedním z našich nejoblíbenějších. A teď s napětím sleduju, jak se chytne naše úplně čerstvá parodická kolekce triček, ponožek a čepic Czech Aprèski Team. Výraz „après-ski“ označuje lyžařské mejdany v Alpách, takže věřím, že Češi se v tom najdou okamžitě.

S návrhy designu vám pomáhá umělá inteligence. Co konkrétně pro tebe AI dělá a co si radši hlídáš sám?
AI mi dneska pomáhá se všemi grafickými návrhy. Naházím do ní slogany, ona něco vyplivne, a pak to ještě ladíme s naším grafikem, aby to mělo duši a styl. Co se ale týče vtipných sloganů a dobrých textů, tam má zatím AI naštěstí stále co dohánět. Díky bohu! Aspoň mi zůstává nějaká kreativní práce.
Každý design má vlastní AI písničku. Jak tě napadlo tohle spojení oblečení a hudby?
Kromě vymýšlení sloganů mě baví i skládání vtipných písniček – ať už s kytarou pro kapelu, nebo ve spolupráci s AI pro mou sólovou tvorbu. Spolu jsme se o tom bavili v našem loňském rozhovoru – o mém prvním českém AI albu. Často se stane, že slogan z trička nakonec poslouží i jako vtipná hláška do refrénu, rozvedu ho do krátkého textu a použiju v našich videoreklamách z hor. Primárně mě ale baví samotný proces tvorby. Dělal bych to asi i tehdy, kdyby se ty písničky vůbec nepoužívaly. Naštěstí to ale funguje i v praxi: lidi to baví, často mi píšou, kde ten song najdou. Takže přemýšlím, že ty největší Be Hory „hity” někdy opravdu vydám. Třeba „Bajklajf“ nebo „Vše, co chci, je Après-ski“ jsou vyloženě ušní červi. Jednou se zavrtají a už nepustí.
Trošku odbočíme. V čem tě nejvíc překvapil nástup AI? Co dnes zvládá během chvilky, co by dřív znamenalo x hodin práce…
Když to vezmu k Be Hory, AI úplně zbourala čas mezi nápadem a hotovým tričkem. Občas se stane, že první vygenerovaný návrh je tak dobrý, že letí rovnou do tisku. Než to stihneme vyfotit na skutečném člověku, nasadím tričko na AI modelku a dneska už fakt nikdo nepozná, že není z masa a kostí. Doba, kdy měly AI modelky šest prstů, je naštěstí pryč. I popis produktu, který bych potil půl hodiny, mi dnes AI vyplivne během pár sekund. Takže díky ní můžu víc času věnovat tomu důležitému: přemýšlení nad dalšími slogany.

Co tě po roce provozu e-shopu nejvíc překvapilo – ať pozitivně, nebo negativně?
Negativně hlavně marketingové náklady. Částky, které jsou nutné vydávat pro reklamu na facebooku jsou docela „hustý“. Pozitivně komunita. Neskutečně milí, pohodoví lidi, žádné vrcholy ega, maximálně vrcholy hor. Když se něco stane třeba s dopravou, nikdo nejančí. Mám pocit, že se kolem Be Hory vytvořil takový Don’t worry be hory kmen.
Jaké máš se značkou Be Hory plány do budoucna?
Pro rok 2026 máme v plánu větší E+E. Ekologii a expanzi. Chceme, aby v roce 2026 už všechny naše výrobky byly udržitelné, a to dokonce jen jednou rukou! Také chceme za každý nákup i něco zasadit a vrátit přírodě, pravděpodobně to bude pivo Krakonoš, zasazené rovnou do trávicího traktu. Ne, teď vážně. Pokud zbude čas, možná se vydáme za hranice, Slovensko, Polsko… Ale pěkně pomalu, asi jak při stoupání na Sněžku.
