Dokážeme tvořit společné projekty, které mají smysl
27. července 2025
„To, že se pod jednou střechou potkávají hudba, tanec, výtvarné umění a divadlo, a to napříč generacemi, je pro mě fascinující,“ říká Barbora Kulichová, učitelka hry na saxofon a příčnou flétnu. „V jednom měsíci zažijete klavírní recitál, výstavu studentů Akademie třetího věku, taneční projekt inspirovaný exotikou nebo originální adaptaci Shakespeara. Vše přirozeně souzní – nejsme uzavřeni v jednotlivých oborech, dokážeme tvořit společné projekty, které mají smysl a přesah do běžného života.“
Také podle Kateřiny Talavaškové, která vyučuje tanec, je systém základního uměleckého vzdělávání v Česku výjimečný: „Nabízí hluboký a dlouhodobý rozvoj nejen malým dětem, ale i dospívajícím a nově třeba i seniorům. Je to škola života – učíme děti spolupracovat, respektovat se, tvořit. To jsou hodnoty, které v dnešním světě tolik potřebujeme.“
„Toto jubileum je především důkazem stability, smysluplné práce a schopnosti školy reagovat na potřeby současnosti,“ připomíná vedoucí výtvarného oboru Dita Prouzová. „Spojuje tradici s otevřeností – výuka se rozšiřuje o moderní směry, jako je počítačová grafika nebo audiovizuální tvorba, zároveň však zůstává prostorem, kde vzniká cit pro krásu, estetiku i radost z tvorby.“
„Je krásné si představit, že u jednoho stolu sedí dědeček s vnukem a vyprávějí si o tom, jak chodili na hodiny houslí, nebo třeba babička vzpomíná na lekce baletu,“ doplňuje Lucie Dlabolová z literárně-dramatického oboru. „Jsou to generace, které tu vyrůstaly a dnes podporují nové.“
Pro vedoucí dechového oddělení a učitelku na zobcovou flétnu Lenku Jiranovou je osmdesáté výročí i chvílí zastavení: „Vnímám to jako poděkování – pedagogům, žákům i všem, kteří se na chodu školy podíleli. Je to ale i závazek pokračovat v tom, co má smysl.“
Umění jako cesta k sobě samým
Pedagogický přístup v trutnovské ZUŠce nestojí jen na technice. Každý obor se tu stává nástrojem sebepoznání, spolupráce a hlubšího vnímání světa. „Ve výtvarné výchově nejde jen o výsledek, ale o schopnost vidět svět citlivě, tvořivě a nebojácně,“ vysvětluje Dita Prouzová. „Chyba není selhání, ale začátek něčeho nového.“ Podobně uvažuje i Barbora Kulichová, která zdůrazňuje význam práce a disciplíny, ale i přenositelnost zkušeností do běžného života: „Učíme děti nést zodpovědnost nejen za sebe, ale i za tým, například při hře v orchestru. Ať už se v budoucnu vydají jakoukoli cestou, schopnost spolupracovat a tvořit bude jejich výhodou.“
V dramatickém oboru je pro Lucii Dlabolovou klíčová autenticita a svoboda: „Divadlo je živé umění, kde je každý okamžik neopakovatelný. Žáky vedu k tomu, aby jeviště vnímali jako prostor pro sebevyjádření, formulaci názorů i společenskou reflexi.“ A Kateřina Talavašková připomíná, že smyslem není jen naučit děti tancovat: „Snažím se je vést k naslouchání, spolupráci a k tomu, aby objevily vlastní talent. A i když se z nich nestanou profesionální umělci, odnášejí si vztahy, které mají sílu vydržet i po letech.“
Hudba jako cesta k vnitřnímu soustředění, empatii i radosti z pokroku – to je vize Lenky Jiranové: „Každé dítě je jiné. Mým úkolem je vnímat jeho tempo a pomoct mu najít cestu, která bude jeho. I když se hudbou neživí, věřím, že si od nás odnášejí něco hlubšího – vztah k umění, k sobě i k druhým.“
Osmdesát let trvání školy není jen číslo. Je to příběh stovek pedagogů, tisíců žáků a nespočtu koncertů, výstav, divadelních představení a životních zkušeností. ZUŠ Trutnov nestárne – zůstává otevřená, tvořivá, živá. Je místem, kde umění není cílem, ale cestou. A kde se děti učí být nejen umělci, ale i lidmi.
Jak vzpomínáte na léta v ZUŠce?Jiří Grus, malíř, absolvent 1993 Anna Ročňová, sochařka, absolventka 2003: Štěpán Mareš, absolvent 2016 Lukáš Červený, houslista, absolvent 2018: Tereza Burešová, výtvarnice, absolventka 2019 |
Michal Bogáň
michal@trutnovinky.cz
Foto: Kateřina Svobodová




