Čtvrtek

4. prosince 2025

Nyní

5ºC

Zítra

7ºC

Svátek má

Barbora

Dokážeme tvořit společné projekty, které mají smysl

27. července 2025

Už osm desítek let je Základní umělecká škola v Trutnově neodmyslitelnou součástí kulturního života města. O tom, čím je „ZUŠka“ výjimečná, co pro ně jubileum znamená a co se snaží předávat svým žákům, mluví samotné pedagožky školy.

„To, že se pod jednou střechou potkávají hudba, tanec, výtvarné umění a divadlo, a to napříč generacemi, je pro mě fascinující,“ říká Barbora Kulichová, učitelka hry na saxofon a příčnou flétnu. „V jednom měsíci zažijete klavírní recitál, výstavu studentů Akademie třetího věku, taneční projekt inspirovaný exotikou nebo originální adaptaci Shakespeara. Vše přirozeně souzní – nejsme uzavřeni v jednotlivých oborech, dokážeme tvořit společné projekty, které mají smysl a přesah do běžného života.“

Také podle Kateřiny Talavaškové, která vyučuje tanec, je systém základního uměleckého vzdělávání v Česku výjimečný: „Nabízí hluboký a dlouhodobý rozvoj nejen malým dětem, ale i dospívajícím a nově třeba i seniorům. Je to škola života – učíme děti spolupracovat, respektovat se, tvořit. To jsou hodnoty, které v dnešním světě tolik potřebujeme.“

„Toto jubileum je především důkazem stability, smysluplné práce a schopnosti školy reagovat na potřeby současnosti,“ připomíná vedoucí výtvarného oboru Dita Prouzová. „Spojuje tradici s otevřeností – výuka se rozšiřuje o moderní směry, jako je počítačová grafika nebo audiovizuální tvorba, zároveň však zůstává prostorem, kde vzniká cit pro krásu, estetiku i radost z tvorby.“

„Je krásné si představit, že u jednoho stolu sedí dědeček s vnukem a vyprávějí si o tom, jak chodili na hodiny houslí, nebo třeba babička vzpomíná na lekce baletu,“ doplňuje Lucie Dlabolová z literárně-dramatického oboru. „Jsou to generace, které tu vyrůstaly a dnes podporují nové.“

Pro vedoucí dechového oddělení a učitelku na zobcovou flétnu Lenku Jiranovou je osmdesáté výročí i chvílí zastavení: „Vnímám to jako poděkování – pedagogům, žákům i všem, kteří se na chodu školy podíleli. Je to ale i závazek pokračovat v tom, co má smysl.“

Umění jako cesta k sobě samým

Pedagogický přístup v trutnovské ZUŠce nestojí jen na technice. Každý obor se tu stává nástrojem sebepoznání, spolupráce a hlubšího vnímání světa. „Ve výtvarné výchově nejde jen o výsledek, ale o schopnost vidět svět citlivě, tvořivě a nebojácně,“ vysvětluje Dita Prouzová. „Chyba není selhání, ale začátek něčeho nového.“ Podobně uvažuje i Barbora Kulichová, která zdůrazňuje význam práce a disciplíny, ale i přenositelnost zkušeností do běžného života: „Učíme děti nést zodpovědnost nejen za sebe, ale i za tým, například při hře v orchestru. Ať už se v budoucnu vydají jakoukoli cestou, schopnost spolupracovat a tvořit bude jejich výhodou.“

V dramatickém oboru je pro Lucii Dlabolovou klíčová autenticita a svoboda: „Divadlo je živé umění, kde je každý okamžik neopakovatelný. Žáky vedu k tomu, aby jeviště vnímali jako prostor pro sebevyjádření, formulaci názorů i společenskou reflexi.“ A Kateřina Talavašková připomíná, že smyslem není jen naučit děti tancovat: „Snažím se je vést k naslouchání, spolupráci a k tomu, aby objevily vlastní talent. A i když se z nich nestanou profesionální umělci, odnášejí si vztahy, které mají sílu vydržet i po letech.“

Hudba jako cesta k vnitřnímu soustředění, empatii i radosti z pokroku – to je vize Lenky Jiranové: „Každé dítě je jiné. Mým úkolem je vnímat jeho tempo a pomoct mu najít cestu, která bude jeho. I když se hudbou neživí, věřím, že si od nás odnášejí něco hlubšího – vztah k umění, k sobě i k druhým.“

Osmdesát let trvání školy není jen číslo. Je to příběh stovek pedagogů, tisíců žáků a nespočtu koncertů, výstav, divadelních představení a životních zkušeností. ZUŠ Trutnov nestárne – zůstává otevřená, tvořivá, živá. Je místem, kde umění není cílem, ale cestou. A kde se děti učí být nejen umělci, ale i lidmi.

Jak vzpomínáte na léta v ZUŠce?

Jiří Grus, malíř, absolvent 1993

Trutnovská Zuška pro mě byla v dětství místem svobody, kde jsem se mohl věnovat kreslení a malování, což byla v podstatě jediná aktivita, která mě jako dítě zajímala do hloubky. Vlastně se nic nezměnilo, protože dnes mám ve škole pronajatý ateliér, se Zuškou spolupracuji i jako lektor výtvarných kurzů na letním Dancefestu. Škola má skvělé podmínky a vybavení, fungují zde invenční profesionálové. Je v tom radost, inspirace i souznění.

Anna Ročňová, sochařka, absolventka 2003:

Nedávno jsem šla okolo Zušky a připomněla jsem si ten pocit, jak jsem otvírala její těžké dřevěné dveře. Seděli jsme pak ve třídě a poslouchali příběhy, které nám četla paní učitelka Holomíčková. Inspirovala nás tím k tvorbě. Dávala nám volnost a já při tom pociťovala radost z objevování nových postupů. Současně v nás pěstovala úctu k přírodě, často jsme tvořili v plenéru. Vlastně podobně pracuji dodnes.

Štěpán Mareš, absolvent 2016

Do ZUŠky jsem začal chodit už v šesti letech – rovnou na zpěv i klavír. Postupně k tomu přibyl i sbor pod vedením pana Horáčka. Vzpomínám si na soutěž v Olomouci, ze které jsme měli docela respekt, ale atmosféra tam byla skvělá a parta ve sboru taky! Nakonec jsem sbor vyměnil za středověkou kapelu Villanellu, kterou jsem si zamiloval. Jezdili jsme na koncerty, vystupovali na jarmarcích, festivalech nebo třeba na dračích slavnostech. Po rozpadu kapely jsem párkrát zpíval s orchestrem pod vedením Míši Fidlerové – a to byla velká paráda! Parta v orchestru byla výborná. Později jsem zpíval v Haasbandu u pana Haase a zároveň jsem chodil na zpěv k paní Stránské. Energie, kterou do výuky a společných koncertů vkládala, byla neuvěřitelná – všechny nás to hrozně bavilo! Rád vzpomínám i na hodiny výtvarky s paní Ditou Prouzovou a na klavír s mojí třetí učitelkou, Štěpánkou Hrubeckou. Studium na ZUŠce mi dalo spoustu zkušeností z různých oblastí a také spoustu přátel – a troufnu si říct, že na celý život.

Lukáš Červený, houslista, absolvent 2018:

Škola mě provázela celé dětství a studentská léta a v působení zde i nadále pokračuji. Na školu z pohledu žáka vzpomínám jako na místo plné kamarádů, volnočasové zábavy a nespočtu příležitostí se realizovat. Naučil jsem se zde, že nic není zadarmo a že zdolání cesty k cíli vyžaduje vynaložit určité úsilí. Je to místo, kde jsem potkal svou ženu i kde jsem získal své první zaměstnání. Nabyl jsem zde také dostatek dovedností a zkušeností, které mi umožnily jednak se dál umělecky vzdělávat, jednak využívat příležitosti v různých dalších nejen hudebních aktivitách. A navíc – přátelství a kontakty zde získané trvají až doposud – prostě hodnocení 11/10.

Tereza Burešová, výtvarnice, absolventka 2019

Na roky strávené v ZUŠ vzpomínám s velkou vděčností. Do tanečního oboru jsem nastoupila v pěti letech k paní Matyskové a Michaličkové a o rok později jsem začala docházet i na výtvarný obor k paní Holomíčkové. Oba tyto světy mě formovaly. Jejich propojení se stalo tématem mé diplomové práce a stálým zdrojem inspirace v mé současné výtvarné tvorbě. ZUŠ pro mě vždy byla prostorem, kde jsem se mohla svobodně hledat, objevovat, rozvíjet své výrazové možnosti. Budovat přátele. Učitelé, se kterými jsem se setkala, mě svým přístupem hluboce ovlivnili. V mnohém se k nim dodnes vztahuji i ve své vlastní pedagogické praxi. V práci se studenty často čerpám z atmosféry a pestrosti přístupů, kterou ZUŠ nabízela. Se školou jsem ve spojení i dnes – spolupracuji na tanečně-akrobatickém projektu Czirkidz, který vede Kátika Talavašková, má dlouholetá učitelka tance. Jsem ráda, že mohu být součástí komunity a zároveň vracet něco z toho, co jsem v ZUŠ sama dostala.

 

Michal Bogáň
michal@trutnovinky.cz
Foto: Kateřina Svobodová