Advokacie je především o spokojenosti klienta na konci případu
25. října 2024 Komerční sdělení
Začněme rovnou otázkou na tělo. Jste úspěšní?
Zajímavá otázka. Je otázkou, co je úspěch. Sportovní terminologií odpovím tak, že děláme vše pro to, abychom neprohrávali vyhrané spory, a naopak zvládali ty, které se jevily zpočátku jako ztracené. Buduji kancelář, mám kolem sebe tým lidí, které právo baví a kteří dbají na to, aby byli klienti spokojení. To považuji za dílčí úspěchy a zda budeme úspěšní, ukáže teprve čas.
Zmiňoval jste budování kanceláře, fungujete tedy v Trutnově nově? Jak to máte zorganizované?
Přibližně osm let jsem působil v Praze, nejdřív jako právní asistent a advokátní koncipient ve velké advokátní kanceláři, později jako společník menší advokátní kanceláře. Postupně se na mě ale začali stále více obracet klienti z Trutnova, kde jsem žil od svých sedmi let. S kolegou, se kterým jsem spoluvlastnil onu menší advokátní kancelář, jsme se rozhodli v Trutnově loni v březnu zřídit pobočku a do Trutnova jsem se přestěhoval zpět. Myslím, že Trutnov je skvělé místo pro žití. Teď většinu času trávím na pobočce v Trutnově a do Prahy dojíždím dle potřeb klientů.
Kolik lidí ve vaší advokátní kanceláři pracuje?
Jsme čtyři – advokát, koncipient a dvě asistentky. Cítím, že do budoucna nás bude muset být více, ale nechci to uspěchat. Je důležité, aby kancelář rostla přirozeně, s tím, jak přibývá počet kauz.
Jak jste se vlastně dostal k právu?
Původně jsem plánoval jít studovat matematiku, protože mě na střední škole bavila. Ale při rozesílání přihlášek jsem přemýšlel i nad tím, že v Trutnově by bylo složitější se uplatnit. Protože mě zajímaly daně, nakonec jsem si podal přihlášku na právnickou fakultu. Vyšlo to a zjistil jsem, že mě to fakt baví. Není to něco, k čemu bych tíhl od dětství, ale našel jsem v tom svou cestu a dnes jsem za to rád.
Jak moc se lišila vaše očekávání od skutečné práce?
Jako student jsem si představoval, že advokacie je o účasti na soudních jednáních, ale teprve v praxi jsem zjistil, že je to především o jednání s klienty, psaní podání a částečně i o administrativě. Praxe mě postupně naučila, že není možné vyhrát každý soudní spor. V oblasti vymáhání pohledávek navíc hrozí, že i když spor vyhrajete, pohledávka nakonec nebude vymožena, jelikož dlužník může být nemajetný. Samozřejmě výsledek na konci případu je to nejdůležitější, ale pro mě je podstatné i to, aby klient vždy dostal kvalitní servis, odcházel s pocitem, že o něho bylo dobře postaráno a udělali jsme maximum. I když by to mělo být standardem, někdy mám pocit, že tento přístup je spíše naší konkurenční výhodou.
V Praze jste šest let působil ve velké advokátní kanceláři. Co vám to dalo?
Práce ve velké kanceláři mi dala příležitost pracovat pro velké klienty a řešit složité případy. To je něco, k čemu bych se v menší kanceláři na začátku praxe nedostal. Naučil jsem se různé přístupy ke kauzám či strategie od zkušenějších kolegů, a především od mého bývalého společníka, které využívám i dnes. Díky tomu se můžeme na Trutnovsku věnovat právě těm komplikovanějším kauzám, do kterých se tady jiným advokátům nechce pouštět.
Na vašich stránkách právě uvádíte, že vyhledáváte i tyto typy složitějších případů.
Když jsme zakládali naši trutnovskou pobočku, naším hlavním cílem bylo být blíže klientům, kteří se na nás rozhodli obrátit již před založením pobočky třeba i právě proto, že svůj právní problém chtěli řešit s někým usazeným v Praze z důvodu provázanosti zdejších vztahů, ať už byznysových, či politických. Samozřejmě některé případy přinášejí své výzvy, ale to nás na naší práci baví. Rozhodnutí zřídit trutnovskou pobočku bylo pro nás důležitým krokem a já jej hodnotím kladně.
Strach nemáte?
Mám především respekt. Jako mladý advokát si uvědomuji, že zkušenostmi nemohu konkurovat starším kolegům. Na druhé straně můžeme nabídnout chuť do práce a proklientský přístup. Právě naše chuť do práce je u některých klientů důvodem, proč nás vyhledávají. Máme s kolegy pravidelné porady, při nichž procházíme klientské případy, díky čemuž se snažíme vždy vymyslet něco navíc a přijít s neotřelými řešeními, která nabízí přidanou hodnotu pro klienta. Právě tímto přístupem můžeme konkurovat zkušenějším advokátům, kteří se často drží zavedených rutin.

V rámci své praxe se zaměřujete zejména na oblast občanského a obchodního práva. Právní služby však poskytujete i v oblasti práva správního, trestního či ústavního. Takže děláte všechno?
Advokátní kancelář vždy profilují případy, s nimiž se na ni klienti obrací. U nás se to postupně vyprofilovalo tak, že se více zaměřujeme na občanské a obchodní právo. Zastupujeme klienty u soudů, pracujeme pro bytové samosprávy a máme i korporátní klientelu. Nejradši děláme případy v oblastech, ve kterých máme zkušenosti a kde můžeme klientům opravdu pomoci. A abychom naši práci dělali dobře, musíme dělat to, co nás baví. Kolegu baví trestní právo, a tudíž můžeme nabídnout zastupování v oblasti hospodářské kriminality či dopravních nehod. Kolegyně právní asistentka dříve pracovala na ministerstvu vnitra, kde se věnovala azylovým a pobytovým otázkám. Do budoucna, až dokončí advokátní zkoušky, bychom proto rádi rozšířili naše služby o cizinecké právo, což je oblast, po které je v našem regionu poptávka. Mě osobně bavila ochrana osobních údajů a související compliance programy pro firmy, ale tato problematika již není tolik aktuální. Právní služby ale poskytujeme v řadě dalších oblastí, jako je zdravotnické právo, přestupkové právo, ochrana osobnosti či cenné papíry. Baví nás kauzy týkající se směnek. Směnky jsou specifickým nástrojem, kterému se podle mého názoru málokdo v regionu věnuje. Jsou dobrým sluhou, ale zlým pánem. Pro lidi, kteří se se směnkami běžně nesetkávají, může být tento pojem trochu odstrašující, ale ve finančním sektoru je to pořád velmi aktuální a využívaný nástroj.
Když se budeme bavit konkrétně o trutnovském regionu, které právní problémy jsou tady nejčastější?
Nejčastějšími případy, se kterými se setkáváme, jsou převody nemovitostí a s nimi spojené spory - často spory týkající se vad nemovitostí. Rád bych zdůraznil, jak důležitá je v těchto případech prevence. Když za námi klient přijde s tím, že chce koupit nemovitost, a my mu připravíme smluvní dokumentaci, která bude přizpůsobena konkrétnímu případu a poskytne právní ochranu, může si v budoucnu ušetřit peníze. Naopak, pokud klient přijde až poté, co nemovitost koupil na základě vzorového dokumentu, který není přizpůsoben konkrétnímu domu, a následně zjistí, že nemovitost má vážné nedostatky, jako je například zatékání, řešení tohoto problému už bývá mnohem komplikovanější a nákladnější. Nedílnou součástí trutnovské klientely jsou bytové samosprávy a obchodní společnosti, jimž jsme díky předchozím zkušenostem po ruce ať už co do řešení záležitostí korporátních, personálních, či běžných provozních. Často se na nás obracejí lidé kvůli rozvodům a úpravě péče o nezletilé děti, ale musím přiznat, že do této oblasti se příliš nepouštíme. Na to jsou na Trutnovsku zkušení advokáti, kteří se těmto případům věnují dlouhodobě a dělají to dobře.
Kolik máte klientů?
Během necelých čtyř let ve zmíněné menší advokátní kanceláři jsme řešili přibližně 200 případů, což zahrnuje asi 170 klientů – u některých máme samozřejmě více případů. Velkou radost mám z toho, že tito klienti s námi jsou na základě doporučení od jiných, věřím, že spokojených klientů.
Je to hodně?
Víte, některé případy, jako třeba darování nemovitosti, vyřešíte jednou smlouvou a je hotovo. A pak jsou případy, které s vámi žijí i pět let. Takže otázka, zda je to hodně, je relativní. Do budoucna bych se ale rád zaměřil spíše na méně případů, složitějších, kterým bychom se mohli plně věnovat, než svou pozornost tříštit mezi různé dílčí kauzy. Je to takový dlouhodobý cíl, ke kterému bychom chtěli dospět.
Ctíte povinnost mlčenlivosti klientů, nemohl byste přesto obecně říct, koho všeho jste zastupoval?
Naše klientské portfolio se skládá z lidí, kteří vyhledají advokáta jednou za život, až po subjekty, které potřebují advokáta ke každodenní činnosti, kterým poskytujeme právní služby od A do Z.
Spolupracujete na případech i s jinými advokátními kancelářemi?
Vyzkoušel jsem si spolupráci s externími advokáty, nicméně snažím se, abych na případu spolupracoval pouze s lidmi, kteří mají podobně nastavené hodnoty, a abych měl pod kontrolou, jak je kauza řešena. Proto nyní drtivou většinu případů zajišťujeme vlastními silami.
Z moderních technologií se dnes využívá k práci například umělá inteligence. Je to i váš případ?
Ano, u některých dílčích úkolů ji využíváme. Když máme před sebou právní problém, samozřejmě ho nemohu sdílet jmenovitě s umělou inteligencí, protože musím zachovávat mlčenlivost. Mohu ale položit obecný dotaz a umělá inteligence vás navede na konkrétní judikát či článek. Zatím však umělou inteligenci musíte hlídat a prověřovat, zda vás navedla správně. Umělá inteligence má i v advokacii velký potenciál, jelikož šetříme-li čas, šetříme i peníze klienta, protože naše služby jsou placené zpravidla dle hodinové sazby. Nepopírám, že naše hodinová sazba je vyšší než u konkurence, ale díky efektivitě, kterou nám moderní technologie poskytují, jsem přesvědčený, že v konečném důsledku klient zaplatí buď stejně, nebo dokonce méně, než by zaplatil u konkurence, která tyto technologie nevyužívá, s nižší sazbou. Samozřejmě záleží na konkrétním případu. Moderních technologií se ale rozhodně nebojíme a rádi je začleňujeme do naší práce. Připravuji i vývoj dvou aplikací, které souvisejí s cizineckým právem a právem sociálního zabezpečení, jelikož věřím, že technologie jsou budoucnost v kterémkoli odvětví. A zmiňujeme-li technologie, bavil jsem se s několika zdejšími kolegy a k mému překvapení jsem zjistil, že jsme jedni z mála, kdo používá právní informační systémy k vedení kanceláře. Tyto systémy sjednocují a zpřehledňují vykazování právních služeb klientovi, a především hlídají lhůty, což je základní povinnost advokáta.
Za výhodu se dá považovat, že působíte stále i v Praze, že?
Naše sídlo je v Praze a pobočku máme zde v Trutnově. Momentálně máme klientské portfolio rozdělené zhruba 60 % v Trutnově a 40 % v Praze. Můj kolega, který je koncipient, se primárně věnuje pražské klientele. Tato dvojí působnost má navíc výhodu i pro klienty. Například pokud klient z Trutnova má soud v Praze, můj kolega může případ převzít, což klientovi ušetří cestovní náhrady. To považuji také za naši konkurenční výhodu.
Jakou vizi máte s vaší kanceláří do budoucna?
Do budoucna bych chtěl, abychom poskytovali generální právní praxi. Vezměte si, že pracujete pro korporátního klienta a jeho manažer bude potřebovat služby v soukromém životě, typicky v oblasti rodiny či koupě nemovitosti. Mým cílem je, abych mu mohl říct, že máme kolegu, který se na jeho soukromý problém specializuje, sedí s námi v jedné kanceláři a bude se případu plně věnovat. Vše bude pod jednou střechou a klient bude mít jednoho partnera, který se o jeho kauzy postará. Konkrétně mohu uvést, že do budoucna bych chtěl navázat spolupráci s někým, kdo by se specializoval na rodinné právo, protože o tuto oblast je zde velký zájem.
Poslední otázka. Jak se vypořádáváte s tlakem a odpovědností, kterou přináší vaše práce?
To je dobrá otázka, protože tím se vracím k jednomu z důvodů, proč jsem se vrátil do Trutnova. Život v Praze mi neumožňoval sportovat. Tady se snažím každý den vyčistit hlavu sportem. Baví mě lezení, tenis a v zimě skialpy. Co se týče vyrovnávání se s odpovědností, snažíme se o prevenci skrze moderní právní informační systém a pro krajní případ, že by k chybě přeci jen došlo, máme pro klid klientů sjednanou nadstandardní pojistku.

Horská 634, Trutnov
Tel.: +420 775 101 493
E-mail: info@akbaer.cz
www.akbaer.cz