Neděle

27. listopadu 2022

Nyní

Zítra

Svátek má

Dálnice D11 bude dostavěná v roce 2027, slíbil ministr dopravy

16. 7. 2022

Dálnice D11 bude dostavěná v roce 2027, slíbil ministr dopravy 49 snímků
Se stavbou posledního úseku z Jaroměře na Trutnov se začne o rok dřív, tím pádem se dokončení celé dálnice D11 uspíší o rok. Plnohodnotně se tak má napojit na polskou S3 už v roce 2027. Při pátečním česko-polském jednání v Lubavce to řekl ministr dopravy Martin Kupka (na úvodním snímku vpravo).

Ještě před čtyřmi měsíci se uvádělo, že dálnice D11 bude hotová v roce 2028. Proti dřívějším dobám se ale povedlo zrychlit administrativní přípravu dálnice, takže by se mělo stavět o něco dřív. „Úsek z Trutnova na polskou hranici začneme stavět v roce 2023, hotový by měl být v roce 2026, tedy dva roky po dokončení polské části. Stavba zbývajícího úseku mezi Trutnovem a Jaroměří by měla začít v roce 2024, hotovi bychom měli být v roce 2027,” prohlásil Martin Kupka.

Český příslib potěšil polského ministra infrastruktury Andrezeje Adamczyka. „V minulosti nám bylo řečeno, že česká D11 bude uvedena do provozu možná až v roce 2030. To by byl velký problém. Dnes jsme velmi spokojení s pokrokem a urychlením realizace,“ prohlásil.

Podle ministra Kupky se Češi snaží přípravy ještě více urychlit. „Ředitelství silnic a dálnic pracuje na plné obrátky. Mezi Trutnovem a státní hranicí máme vykoupeno už více než osmdesát procent potřebných pozemků,“ zdůraznil.

Na vlastní oči si prohlédl, jak finišuje stavba polské části dálnice. „Klobouk dolů! Pro nás je to o to větší výzva dát dohromady navazující české úseky,“ řekl poté, co viděl staveniště S3 u Lubavky a stavbu tunelu u obce Stare Bogaczowice.

Než ale česká dálnice vznikne, povalí se u nás doprava z polské dálnice po silnici I/16 z Královce přes Bernartice do Trutnova. Pro nákladní auta nad devět tun se chystá omezení.

„Komunikace je na hraně toho, jak by měla vypadat silnice první třídy. Není připravena přijmout zátěž nejtěžší nákladní dopravy a bude pro to potřeba dopředu z ní vyloučit nejtěžší nákladní dopravu, aby nedocházelo ke komplikacím,“ zdůraznil ministr dopravy. 

Aby nedocházelo k problémům na hranicích, bude nutné informovat řidiče tranzitní dopravy o omezení ještě dřív, než dojedou do Královce. „Polská strana je po domluvě s ministrem dopravy Martinem Kupkou připravena ještě na své straně umístit omezení tonáže a přesměrovat těžkou dopravu tak, aby nemířila přes Královec do Trutnova,“ uvítal trutnovský starosta Michal Rosa.

 čtěte také: Omezte u nás nákladní dopravu, žádají obce


V malém sále městského úřadu v Trutnově se v pátek konala jednání obou ministrů a zástupců Ředitelství silnic a dálnic se starosty měst a obcí, které zasáhne zpoždění výstavby dálnice. Mluvilo se o termínech výstavby a o bezpečnostních opatřeních, která by obcím pomohla.

„Uděláme maximum, aby se bezpečnost zlepšila. Pokusíme se najít co nejlepší řešení, aby se ty dva roky, které budou největší zátěží, podařilo v obcích přečkat,“ slíbil ministr dopravy Martin Kupka. „Jednání bylo vstřícné, korektní a věcné. Mám z něj opravdu dobrý pocit,“ ocenil trutnovský starosta Michal Rosa.

Generální ředitel ŘSD Radek Mátl o aktuální situaci D11:



Chybí nám 40 kilometrů dálnice. Děláme všechno proto, abychom už v příštím roce začali stavět.
Na zhruba 21 kilometrů dlouhý úsek z Trutnova k hranicím jsme 1. července požádali o vydání stavebního povolení. Stavba s 23 estakádami a mosty a dvěma 500 metrů dlouhými tunely povede náročným terénem. Bude to jeden z nejnáročnějších dálničních úseků v Česku. Ještě letos chceme vypsat tendr na zhotovitele stavby. Ve 3. nebo 4. kvartálu roku 2023 bychom mohli začít stavět.
Na asi 19 kilometrů dlouhém úseku z Jaroměře do Trutnova stále nemáme právní moci k územnímu rozhodnutí, o které jsme požádali v roce 2018. Ihned po nabytí právní moci začneme vykupovat pozemky. Optimistický termín pro zahájení stavby je přelom let 2024 a 2025. Dotáhnout bychom to chtěli na konci roku 2027.


Pavel Cajthaml

pavel@trutnovinky.cz
Foto a Video: Miloš Šálek